در هفته‌ی اخیر ماه حوت 13 غیرنظامی در درگیری نیروهای دولتی با طالبان در قندوز کشته شده‌اند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در یک هفته‌ی اخیر ماه حوت سال گذشته‌ی خورشیدی 13 غیرنظامی در نتیجه‌ی درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان در ولایت قندوز کشته و بیش از ده غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (دوشنبه، 4 حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که در تاریخ بیست‌وچهارم حوت در نتیجه‌ی درگیری میان نیروهای پولیس محلی و جنگ‌جویان گروه طالبان در روستای «خواجه کهنه قلعه» ولسوالی خان‌آباد ولایت قندوز سه زن کشته و هشت غیرنظامی دیگر به‌شمول چهار زن، دو مرد و دو کودک زخمی شده‌اند.

این کمیسیون همچنان گفته است که در تاریخ بیست‌وهفتم حوت نیز بر اثر فرودآمدن یک فیر «گلوله‌ی توپی» در میدان ورزشی لیسه «توت مزار» در ولسوالی آقتاش ولایت قندوز، ده غیرنظامی به‌شمول پنج مرد و پنج کودک کشته و دو کودک دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر، در تاریخ بیست‌وهشتم حوت نیز در جریان درگیری میان نیروهای پولیس و جنگ‌جویان گروه طالبان در منطقه‌ی «چهارسری» ولسوالی خان‌آباد ولایت قندوز بر موترهای مسافربری تیراندازی شده است. در نتیجه‌ی این تیراندازی‌ها شماری از غیرنظامیان زخمی شده‌اند، اما آماری مشخص از سوی کمیسیون حقوق بشر ارایه نشده است.

کمیسیون حقوق بشر به دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان به‌ویژه در آستانه‌ی سال نو خورشیدی ابراز نگرانی کرده و از تمام طرف‌های درگیری در جنگ خواسته است که اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق شهروندی را رعایت کنند.

این کمیسیون همچنان خواسته است که به‌منظور جلوگیری از تکرار چنین رویدادها و واردشدن تلفات به غیرنظامیان، حفاظت از حق زندگی، دارایی و کرامت انسانی شهروندان و جبران خسارات بر آن‌ها، تدابیر پیش‌گیرانه در نظر گرفته شود.

حکومت افغانستان و گروه طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *