ابتلای 79 نفر به کرونا در افغانستان؛ وزارت صحت: ویروس کرونا وارد گردش اجتماعی شده است

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه اعلام کرد که تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به 79 نفر رسیده است. از این میان، 53 نفر در هرات، هفت نفر در کابل و باقی 19 نفر دیگر در ولایت‌های سمنگان، لوگر، فراه، غور، دایکندی، بلخ، قندهار، غزنی، زابل، کاپیسا و بادغیس به کرونا مبتلا شده‌اند.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت امروز (چهارشنبه، 6 حمل) در یک نشست خبری در کابل گفت که از مجموع هفت نفر مبتلا به کرونا در کابل، چهار نظامی ناتو، دو دیپلمات خارجی و یک شهروند افغان که کارمند محلی یکی از سفارت‌خانه‌های خارجی است، شاملند.

آقای مایار همچنان گفت که گردش ویروس کرونا در کشور آغاز شده است. او از مردم خواست که از تجمعات زیاد جلوگیری کنند.

او در عین حال تأکید کرد در صورتی که هشدارهای وزارت صحت جدی گرفته شود، احتمال گسترش ویروس کرونا کم است، اما در غیر آن این ویروس گسترش می‌یابد.

به گفته‌ی او، از 32 رویداد مثبتی که به تازگی در هرات به ثبت رسیده، برخی از آنان سابقه‌ی سفر به ایران را نداشته‌اند.

سخن‌گوی وزارت صحت گفت که تا کنون دو نفر در اثر بیماری کرونا در ولایت‌های بلخ و هرات جان باخته‌اند. به گفته‌ی او، فردی که تازه در هرات فوت شده، یک خانم 45 ساله بوده و سابقه‌ی یک عمل جراحی را نیز داشته است. همچنان تا کنون دو نفر دیگر در ولایت‌های هرات و دایکندی بهبود یافته‌اند.

آقای مایار علاوه کرد در صورتی که هیچ اقدامی برای کنترل ویروس کرونا صورت نگیرد، در 9 ماه آینده، 26.8 میلیون نفر در کشور به این ویروس مبتلا می‌شوند که منجر به مرگ 615 هزار نفر خواهد شد.

به گفته‌ی او، در صورتی که تلاش‌‎ها برای مهار این ویروس متوسط باشد و زیاد جدی گرفته نشود، در 12 ماه آینده 18.4 میلیون شهروند کشور به این ویروس مبتلا می‌شوند که از این میان 423 هزار نفر جان‌شان را از دست خواهند داد.

او همچنان تأکید کرد در صورتی که اقدامات جدی برای کنترل گسترش کرونا روی‌دست گرفته شود، احتمال ابتلای 630 هزار نفر به کرونا و مرگ 14 هزار نفر در اثر این ویروس وجود دارد.

این در حالی است که به تازگی کمیته عالی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قیود روزگردی را در شهرهای هرات، فراه و زرنج وضع کرده است. این سه شهر به دلیل هم‌مرز بودن با ایران در تهدید ویروس کرونا قرار دارند.