وزیر صحت: امکان ابتلای بیش از 16 میلیون شهروند افغان به ویروس کرونا وجود دارد

اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می‌گوید در صورتی که رهنمود و تدابیر صحی در افغانستان جدی گرفته نشود، ممکن است بیش از 16 میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شوند.

آقای فیروز که امروز (سه‌شنبه، 5 حمل) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که از تعداد این 16 میلیون نفر، هشت میلیون نفر آنان می‌توانند اعراض و علایم ویروس کرونا را نشان دهند و از این تعداد نیز 700 هزار نفر ضرورت به مراجعه به شفاخانه‌ها دارند.

به گفته‌ی او، از جمع این 700 هزار نفوس کشور، ممکن در حدود 210 هزار نفر آن به مراقبت جدی نیاز داشته باشند و از 210 هزار نفر نیز، ممکن 110 هزار آن به‌اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست بدهند.

وزیر صحت تأکید کرد در صورتی که مردم به طرزالعمل‌های صحی توجه کنند و ادارات دولتی و مردم هماهنگی داشته‌باشند، رقم مبتلایان به ویروس کرونا و تلفات ناشی از آن در کشور کاهش خواهد یافت.

او اما تأکید کرد: «اینکه هنوز بزکشی جریان داشته باشد، تجمعات موجود باشد. هنوزهم به بهانه‌ی عروسی که گویا هوتل بسته است و چراغ بیرون‌اش گل/خاموش است و در درونش محفل جریان داشته باشد، مردم در تهکوی‌های خود مراسم عروسی برپا کنند، برای تفریح به بیرون بروند و یا هم در بس‌ها به شکل ازدحام روان باشند، این فکتورها ما را به این مدل می‌رساند.»

آقای فیروز برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا از مردم، نهادهای دولتی و خصوصی خواست که با این وزارت همکاری کنند. به گفته‌ی او، هم‌اکنون این هماهنگی در تمام سطوح ادارات و اقشار مختلف مردم وجود دارد.

او همچنان گفت که گروه طالبان نیز به تیم‌های صحی اجازه داده‌اند که در مناطق تحت نفوذشان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شناسایی موارد مشکوک و مثبت به این ویروس بروند.

در همین حال وحید عمر، رییس کمیته‌ی دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از شیوع کرونا نیز در این نشست خبری گفت که تمامی نهادهای دولتی به‌گونه‌ی متمم با وزارت صحت عامه کار خواهند کرد.

او همچنان از تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی خواست که حین تقاضای کمک توسط وزارت صحت برای جلوگیری از شیوع کرونا، با این وزارت کمک کنند.

این در حالی است که تا کنون 42 رویداد مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ثبت رسیده است. از این میان دو نفر بهبود یافته و یک نفر دیگر فوت کرده است.

«قیود روزگردی سر از فردا در هرات اعمال می‌شود»

آقای فیروز همچنان در بخشی از گفته‌هایش با اشاره به محدودشدن روزگردی در ولایت هرات گفت که یک طرح در این زمینه به کمک وزارت‌های صحت عامه و امور داخله و دفتر شورای امنیت ملی و کمیته‌ی دولتی ارتباطات عامه جهت وقایه و جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد شده است.

او گفت که این طرح قرار است برای منظوری به مسئولان حکومتی تا ساعاتی دیگر ارسال شود.

آقای فیروز تأکید کرد که سر از فردا این اقدامات باید عملی شود. او هشدار داد در صورتی که این اقدامات عملی نشود، هرات به شهر قم در ایران و ووهان در چین مبدل خواهد شد.

به گفته‌ی او، مطابق قیود روزگردی تمامی تجمعات بیشتر از دو نفر در هرات ممنوع می‌شود.

وزیر صحت عامه دو روز پیش (یک‌شنبه، 3 حمل) نیز در یک نشست خبری خواستار قرنطین شدن هرات شده بود. آقای فیروز گفته بود که باید رفت‌وآمدها در شهر هرات از طرف روز محدود و تمامی رفت‌وآمدها به این ولایت نیز متوقف شود.

دیروز (دوشنبه، 4 حمل) اما وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت گفت که پیشنهاد این وزارت برای قرنطینه‌کردن ولایت هرات تا کنون از سوی ادارات مسئول عملی نشده و در صورتی که بنابر دلایل سیاسی یا تفاوت سلیقه‌ها عملی نشود، فاجعه رخ خواهد داد.

او هشدار داده بود که این وزارت مسئولیت اخلاقی و مسلکی خود را ادا کرده و هر فاجعه‌ای که رخ بدهد، مسئولیت آن بر دوش وزارت صحت عامه نخواهد بود.