روند رهایی زندانیان طالبان تا شش روز دیگر آغاز می‌شود

اطلاعات روز: دولت‌های افغانستان، امریکا و قطر و صلیب سرخ و گروه طالبان توافق کرده‌اند که روند رهایی زندانیان تا شش روز دیگر (سه‌شنبه، 12 حمل) آغاز شود.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که آزادی زندانیان طالبان در این تاریخ، میان تیم‌های تخنکی طرفین امروز (چهارشنبه، 6 حوت) در یک ویدیوکنفرانس چهارساعته فیصله شده است.

به گفته‌ی او، گروه طالبان یک هیأت تخنیکی را برای تصدیق زندانیانش که قرار است آزاد شوند، به زندان بگرام می‌فرستد.

این دومین گفت‌وگوی مستقیم گروه طالبان با دولت افغانستان است. پیشتر سهیل شاهین گفته بود که در این کنفرانس در مورد زمینه‌سازی برای رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان و زندانیان دولت افغانستان براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و این گروه، گفت‌وگو می‌شود.

نخستین گفت‌وگوی مستقیم دولت افغانستان با طالبان در سوم حمل از طریق ویدیو کنفرانس انجام شده بود.

در آن ویدیو کنفرانس، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌ی دولت قطر نیز حضور داشتند. به گفته‌ی خلیل‌زاد، امریکا و قطر این کنفرانس ویدیویی را تسهیل کرده‌اند.

دفتر شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای گفته بود که در این کنفرانس روی تمامی ابعاد کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم، آتش‌بس دایمی و وسیع در کشور و ایجاد فضای مناسب برای رهایی زندانیان بحث شده است.

سهیل شاهین اما در رشته‌تویتی گفته بود که در این کنفرانس ویدیویی تنها در مورد رهایی زندانیان گفت‌وگو شده است. او همچنان نوشته بود که گفت‌وگو در مورد موضوعات دیگر در مذاکرات بین‌الافغانی صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *