محدودیت گشت‌وگذار در کابل از فردا برای سه هفته به اجرا گذاشته می‌شود

اطلاعات روز: به دنبال تشخیص چهار مورد مثبت ویروس کرونا در شهر کابل، سر از فردا (شنبه، 9 حمل) برای سه هفته‌ی دیگر محدودیت «جدی» گشت‌وگذار در سطح ولایت کابل به‌خاطر جلوگیری از شیوع این ویروس به اجرا گذاشته می‌شود.

فیروزالدین فیروز،‌ وزیر صحت عامه‌ی کشور که امروز (جمعه، 8 حمل) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این قیودات براساس فیصله‌ی کابینه‌ی حکومت و کمیته‌ی اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا وضع می‌شود.

در همین حال محمدیعقوب حیدری، والی کابل در این کنفرانس خبری گفت که تمامی ادارات دولتی در سطح شهر کابل و ولسوالی‌های این ولایت به استثنای نهادهای صحی و امنیتی و تعدادی از اداراتی که نیاز مبرم به فعالیت‌شان وجود داشته باشد، برای سه هفته تعطیل می‌شود.

او گفت که ساکنان کابل تنها برای دریافت خدمات صحی، مواد غذایی و اولیه و خدمات امنیتی و برای مراقبت از یک شخص دیگر می‌توانند از خانه‌هاشان بیرون شوند.

آقای حیدری همچنان گفت که تمامی فعالیت‌های غیرضروری امثال تفریح‌گاه‌ها، مؤسسات آموزشی و تحصیلی، زیارت‌گاه‌ها، حمام‌ها و حوزه‌های آب‌بازی و محلات ورزشی تعطیل می‌شود. به گفته‌ی او، رستورانت‌ها نیز فقط برای پختن و انتقال غذا می‌توانند فعال باشند، اما اجازه‌ی ارایه‌ی غذا در خود رستورانت‌ها را ندارند.

والی کابل گفت که برگزاری هرگونه مراسم عروسی، شیرینی‌خوری، فاتحه‌خوانی، جلسات و گردهمایی در این ولایت لغو می‌شود.

او تأکید کرد که تمامی فروشگاه و مارکیت‌ها به استثنای فروشگاه‌هایی که مواد غذایی و سایر مواد اولیه عرضه می‌کنند، مسدود می‌شود. والی کابل افزود که نخاس‌ها و کشتارگاه‌ها در شهر کابل و اطراف این شهر نیز مسدود می‌شود.

او همچنان گفت که تمامی عراده‌جات که بیشتر از چهار سرنشین را انتقال می‌دهند، سر از فردا دیگر نمی‌توانند سرنشینی انتقال دهند. محمدیعقوب حیدری تأکید کرد که بس‌های شهری دولتی و خصوصی نیز تردد نمی‌تواند.

آقای حیدری تأکید کرد که بس‌های که میان کابل و ولایات و برعکس فعالیت می‌کردند، نیز ترددشان منع شده است.

او در ادامه گفت که تنها فعالیت نهادهایی که خدمات صحی و امنیتی ارایه می‌کنند، به‌گونه‌ی عادی جریان خواهد داشت.

محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله نیز در این نشست خبری گفت که فعالیت بانک‌ها، صرافی‌ها و شرکت‌های تولیدی با اتخاذ تدابیر ویژه‌ی صحی نیز همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته‌ی او، تدابیر ویژه‌ی صحی در بعضی از این اماکن از جمله «سرای شهزاده»، بزرگ‌ترین بازار ارز در افغانستان گرفته شده است.

در همین حال او گفت در صورتی که تخلف در محدودیت‌های وضع‌شده، صورت گیرد، نیروهای پولیس به همکاری سایر ارگان‌های امنیتی، به‌گونه‌ی جدی و در صلاحیت قانون برخورد می‌کنند.

گفتنی است که طرح محدودیت گشت‌وگذار و فعالیت‌های نهادهای غیرضروری دیروز (پنج‌شنبه، 7 حمل) در نشست کمیته‌ی اضطراری ولایت کابل برای جلوگیری از شیوع کرونا تدوین و برای تصویب به کابینه‌ی حکومت فرستاده شده بود. کابینه امروز این طرح را تأیید کرد.

«اگر کرونا را جدی نگیریم، کرونا ما را جدی می‌گیرد»

وزیر صحت عامه‌ی کشور در بخشی از صحبت‌هایش گفت که شهر کابل به دلایل مزدحم‌بودن، مرکزیت تردد میان شمال و جنوب و متباقی زون کشور در معرض تهدید ویروس کرونا قرار دارد.

آقای فیروز افزود که آلودگی‌ هوای شهر کابل و موجودیت تعداد «بی‌شمار»ی از معتادان مواد مخدر نیز از دیگر مواردی است که کابل را در معرض این تهدید قرار می‌دهد. به گفته‌ی او، آلودگی هوا زمینه‌ی مساعدی برای انتشار ویروس کرونا ایجاد می‌کنند و معتادان نیز به‌دلیل ضعیف‌بودن مقاومت بدن‌شان در برابر این ویروس و گشت‌وگذار آنان در شهر، سبب انتشار آن می‌شوند.

او از شهروندان کشور به‌خصوص ساکنان کابل خواست که از دستورالعمل‌های صحی وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان پیروی کنند و ویروس کرونا را جدی بیگرند. فیروزالدین فیروز تأکید کرد: اگر ویروس کرونا را جدی نگیریم، پیام من این است که کرونا ما را جدی خواهد گرفت.»

همچنان سرپرست وزارت داخله‌ی کشور با اشاره به اینکه معتادان در معرض ابتلای ویروس کرونا قرار دارد و سبب انتشار آن در جامعه می‌شود، گفت که این وزارت یک عملیات مشترک در هماهنگی باز وزارت صحت عامه برای جمع‌آوری معتادین در کابل راه‌اندازی کرده است.

همین طور احمدذکی سرفراز، شهردار کابل در این نشست خبری گفت که چرخش پول نیز می‌تواند خطر گسترش ویروس کرونا را افزایش دهد. او گفت که به همین منظور باید در خبازی‌ها و فروشگاه‌ها دو نفر یکی برای توزیع نان و اجناس و دیگیری برای اخذ و حساب پول توظیف شوند.

واکنش‌ها

بستن دفاتر، ممنوعیت فعالیت‌های غیرضروری و محدودکردن گشت‌وگذارها در کابل با واکنش‌های نیز مواجه شده است.

راس ویلسون، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در تویتی گفته است که از این تصمیم دولت افغانستان حمایت می‌کند. او گفته که ضرور است که همه با هم گسترش و شیوع ویروس کرونا را متوقف کنیم.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم گفته که دولت افغانستان در مورد قرنطینه‌ی کابل تصمیم درستی گرفته است. او گفته: «امیدوارم اقدامات حفاظتی برای همه گروه‌های آسیب‌پذیر به‌طور کامل اجرا شود.»