طالبان

طالبان هیأت دولت افغانستان برای مذاکرات صلح را رد کردند

اطلاعات روز: گروه طالبان به تشکیل هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که هیأت معرفی شده خلاف متن توافق‌نامه‌ی امریکا و این گروه است.

در اعلامیه‌ی طالبان که امروز (شنبه، 9 حمل) منتشر شده، آمده است که این گروه بارها برای مذاکرات بین‌الافغانی با جهت‌های موثر افغانی ابراز آمادگی کرده است، اما تا کنون یک تیم باصلاحیت، صلح‌خواه و همه‌شمول برای مذاکره با این گروه تعیین نشده است.

طالبان همچنان گفته‌‌اند که در مورد تیمی که از سوی حکومت معرفی شده، ملاحظه دارد. به گفته‌ی طالبان، موقف این گروه از اول هم همین بوده که «اداره‌ی کابل» در مذاکرات بین‌الافغانی در کنار دیگر جهت‌ها، به‌حیث یک جهت اشتراک کرده می‌تواند.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است: «حالا که تیم اعلام شده از سوی اداره کابل معرفی می‌شود، خلاف موقف اصولی ما و خلاف توافق‌نامه با امریکایی‌ها است.»

در این اعلامیه همچنان گفته شده است که برای رسیدن به صلح دایمی و واقعی، تیم مذاکره‌کننده باید با توافق تمام طرف‌ها تشکیل شود تا از تمام آنان نمایندگی بتواند، در حالی که «دیگر جهت‌ها از تیم اعلام‌شده رضایت ندارند».

طالبان درادامه افزوده است که در برابر مذاکرات بین‌الافغانی نباید موانع ایجاد شود. به گفته‌ی این گروه، موضوعی را که مربوط به تمام کشور می‌شود، نباید یک گروه به دست بگیرد.

طالبان تأکید کرده است که با تیمی وارد مذاکره می‌شوند که براساس توافقات انجام‌شده و معیارهای وضع‌شده تشکیل شود.

پنج‌شنبه شب گذشته (7 حمل) وزارت دولت در امور صلح از تشکیل یک هیأت 21 نفری گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان با گروه طالبان خبر داد. محمدمعصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی رهبری این هیأت را بر عهده دارد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضراراحمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمدرسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمدحفیظ منصور و غلام‌فاورق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی اعضای این هیأت اند.

وزارت دولت در امور صلح و محمداشرف غنی گفته است که برای تشکیل این هیأت با تمامی جوانب و جناح‌های سیاسی مشورت صورت گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *