وزارت صلح در پاسخ به طالبان: مداخله در امور طرف مقابل مذاکره، غیرمنتظره است

اطلاعات روز: پس از آن‌که گروه طالبان هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان را رد کرد، اکنون وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که مداخله در امور طرف مقابل مذاکره، غیرمنتظره است.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح شام امروز (شنبه، 9 حمل) در رشته‌تویتی نوشته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان بعد از مشوره‌ی گسترده با اقشار مطرح و تأثیرگذار جامعه‌ی افغانی ایجاد شده است.

خانم انوری همچنان نوشته است که در مذاکرات بین‌الافغانی در مقابل طالبان تنها جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد. به گفته‌ی او، جنگ طالبان با دولت است و هیأت مذاکره‌کننده‌ را نیز دولت تنظیم و اعلام کرده است.

سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نوشته است که تأمین مشارکت مردم و همه‌شمول بودن هیأت به دولت افغانستان تعلق دارد، نه به گروه طالبان.

پنج‌شنبه شب گذشته (7 حمل) وزارت دولت در امور صلح از تشکیل یک هیأت 21 نفری گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان با گروه طالبان خبر داد. محمدمعصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی رهبری این هیأت را بر عهده دارد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضراراحمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمدرسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمدحفیظ منصور و غلام‌فاورق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی اعضای این هیأت اند.

پیشتر گروه طالبان اعلام کرد که هیأت معرفی شده خلاف متن توافق‌نامه‌ی امریکا و این گروه است.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است که این گروه بارها برای مذاکرات بین‌الافغانی با جهت‌های موثر افغانی ابراز آمادگی کرده است، اما تا کنون یک تیم باصلاحیت، صلح‌خواه و همه‌شمول برای مذاکره با این گروه تعیین نشده است.

طالبان تأکید کرده است که با تیمی وارد مذاکره می‌شوند که براساس توافقات انجام‌شده و معیارهای وضع‌شده تشکیل شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *