مذاکرات برای صلح افغانستان

گروه هماهنگی عدالت انتقالی: هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت بدون نماینده‌ی قربانیان جنگ، ناقص است

اطلاعات روز: گروه هماهنگی عدالت انتقالی از تشکیل هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی استقبال کرده و همچنان خواهان شامل ساختن نماینده‌ی قربانیان جنگ و جنایات ضدبشری در ترکیب این هیأت شده است.

این گروه که متشکل از بیست‌وشش سازمان حقوق بشری، قربانیان جنگ و فعالان حقوق بشر است، گفته است: «تشکیل هیأت مذاکره‌کننده‌ی همه‌شمول و تخصصی در این برهه‌ی حساس تاریخی، می‌تواند یک اقدام درست در راستای آغاز پروسه‌ی صلح افغانستان باشد، اما نبود نماینده‌ی قربانیان جنگ در ترکیب این هیأت، آن را ناقص ساخته است.»

در اعلامیه‌ی این گروه که امروز (دوشنبه، 11 حمل) منتشر شده، ابراز امیدواری شده است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان بتواند نگرانی‌ها و ناباوری‌ها در مورد روند صلح افغانستان را رفع کند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی در این اعلامیه افزوده است که تشکیل هیأت مذاکره‌کننده یک گام مهم و مثبت است که می‌تواند سرآغاز مهمی برای کاهش خشونت، رسیدن به آتش‌بس و توقف کامل جنگ شود.

به گفته‌ی گروه هماهنگی عدالت انتقالی، این امر نگرانی‌های جدی را در میان خانواده‌های قربانیان جنگ، مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی خلق کرده است. این گروه از دولت خواسته است که صدای قربانیان جنگ در روند صلح شنیده شود.

به باور این گروه، بدون مشارکت واقعی قربانیان جنگ و بازماندگان آن‌ها، تلاش‌های صلح موثر نبوده و باعث ایجاد صلح پایدار نمی‌شود.

پنج‌شنبه شب هفته‌ی گذشته وزارت دولت در امور صلح فهرست هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان با طالبان را اعلام کرد. معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی رهبری این هیأت را بر عهده دارد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضراراحمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمدرسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمدحفیظ منصور و غلام‌فاورق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی اعضای این هیأت اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *