صدیقی: طالبان هیچ دلیل و بهانه‌ای برای تعویق مذاکرات بین‌الافغانی ندارند

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید اگر طالبان به صلح و به توافق‌نامه‌ای که با امریکا امضا کرده، متعهد هستند، دیگر هیچ دلیل و بهانه‌ای برای به تعویق انداختن مذاکرات وجود ندارد.

آقای صدیقی امروز (سه‌شنبه، 12 حمل) در یک پیام تویتری گفته است که دولت افغانستان برای صلح تمامی گام‌های مهم را برداشته است.

پنج‌شنبه شب هفته‌ی گذشته وزارت دولت در امور صلح فهرست هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان با طالبان را اعلام کرد. معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی رهبری این هیأت را بر عهده دارد. پیش از آن، اشرف غنی فرمان آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان را نیز امضا کرده بود. این اقداماتی اند که از سوی دولت افغانستان انجام شده است.

قرار بود یک گروه 100 نفری زندانیان طالبان در بیست‌وچهارم حوت آزاد شوند، اما این روند تا کنون بنا بر دلایلی انجام نشده است. دولت افغانستان می‌گوید که رهایی زندانیان نیاز به بحث‌های تخنیکی بیشتر دارد. به همین منظور سه دور کنفرانس ویدیویی میان دولت و طالبان در حضور نمایندگان امریکا و قطر انجام شده است.

قرار است در روزهای آینده یک هیأت طالبان برای بحث‌های تخنیکی با دولت به کابل بیاید. دفتر شورای امنیت ملی گفته است که از این هیأت در بگران ولایت پروان میزبانی می‌کند.

از سویی هم، در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان؛ فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضراراحمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمدرسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمدحفیظ منصور و غلام‌فاورق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی حضور دارند.

ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا از تشکیل هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان استقبال کرده و آن‌را یک گام مهم در راستای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و حل بحران سیاسی داخلی در افغانستان دانسته‌اند.

اتحادیه اروپا به تازگی در اعلامیه‌ای همچنان از رهبران سیاسی افغانستان خواسته است تا مشارکت موثر زنان، جوانان و قربانیان را در روند صلح در نظر بگیرند.

طالبان اما با هیأت تعیین‌شده‌ی حکومت مخالفت کرده و آن‌را خلاف متن توافق‌نامه‌ی این گروه با امریکا دانسته است. این گروه همچنان گفته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت همه‌شمول نیست.

به دنبال انتقاد گروه طالبان از ترکیب هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان، وحید عمر، مشاور ارشد اشرف غنی در امور روابط عامه و استراتژیک روز گذشته در یک نشست خبری گفت که این هیأت براساس اجماع سیاسی در افغانستان تشکیل شده و طالبان نباید بهانه‌گیری کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *