سیلاب‌ها در افغانستان؛ در 11 روز گذشته 11 نفر جان باخته‌اند

اطلاعات روز: وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که در نتیجه‌ی سرازیرشدن سیلاب‌های اخیر در نقاط مختلف کشور، 11 نفر جان باخته‌اند.

احمدتمیم عظیمی، سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز (سه‌شنبه، 12 حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفت که از اول حمل تا کنون 15 نفر دیگر در نتیجه‌ی جاری شدن سیلاب‌ها زخمی شده‌اند.

آقای عظیمی افزود که در این مدت در نتیجه‌ی سیلاب‌ها، 288 خانه به صورت کلی و 400 خانه از جمله 30 باب مسجد به گونه‌ی قسمی تخریب شده است. همین‌طور به گفته‌ی او، حدود پنج هزار و 500 جریب زمین و 35 کیلومتر سرک در کشور به صورت قسمی و کلی تخریب شده است.

سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که بیشتر آسیب‌دیدگان و قربانیان در ولایت‌های هرات، نیمروز، خوست، پنجشیر، تخار، بغلان و پکتیا بوده‌اند.

در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در ولایت‌های یادشده به 280 خانواده مواد غذایی و غیرغذایی کمک کرده است.

تمیم‌احمد عظیمی همچنان افزود که دولت افغانستان برای مقابله با سیلاب‌ها یک میلیارد و 615 میلیون افغانی بودجه در نظر گرفته است. او تأکید کرد که 615 میلیون افغانی آن تاکنون در اختیار این وزارت قرار نگرفته است.

آسیب‌دیدن تأسیسات برق در سالنگ‌ها

همزمان با سرازیرشدن سیلاب‌ها ناشی از بارندگی‌ها و برف‌باری‌های شدید در چند روز گذشته در کشور، شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) صبح امروز اعلام کرد که در نتیجه‌ی بارندگی‌های شدید و سرازیرشدن سیل در سالنگ‌ها، بخشی از تأسیسات برق تخریب شده است.

در اعلامیه‌ی که از سوی برشنا به نشر رسیده، آمده است که فوندیشن پایه‌ی شماره 344 برق وارداتی 220 کیلوولت پل‌خمری – کابل در ساحه‌ی «هیجان» ولسوالی سالنگ به قسم کلی تخریب شده است.

به نقل از اعلامیه، جاده عمومی شاه‌راه کابل – پل‌خمری که به این منطقه می‌رسد، نیز تخریب شده است.

برشنا گفته است که کارمندان ولتاژ بلند پروان این شرکت به‌زودی به‌خاطر جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های بیشتر تأسیسات برق به ساحه اعزام می‌شود.

هرچند این شرکت نگفته است که با تخریب این تأسیسات در سالنگ‌ها برق هم قطع شده یا نه، اما برق بخش‌هایی از کابل و ولایت‌های جنوب‌شرقی قطع شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *