نماینده امریکا در سازمان ملل: مردم افغانستان به یک دولت فراگیر نیاز دارند

اطلاعات روز: کِلی نایت کرافت، نماینده‌‎ی دایم ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد گفته است که برای ورود به مذاکرات بین‌الافغانی، مردم افغانستان به یک دولت فراگیر احتیاج دارند.

خانم کرافت روز گذشته (سه‌شنبه، 12 حمل) در جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل همچنان گفته است که یک دولت فراگیر در افغانستان نیاز است تا هم امنیت این کشور را تأمین کنند و هم بتواند در روند صلح شرکت کند.

به گفته‌ی او، ایالات متحده امریکا از این که رهبران افغانستان نتوانسته‌اند چنین دولتی را تشکیل بدهند، ناامید است. او همچنان از رهبران افغانستان خواسته است که چنین تعهدی را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور نیز گسترش دهند.

نماینده‌ی دایم امریکا در سازمان ملل در عین حال گفته است که رهبران افغانستان در هفته‌ی جاری با ایجاد هیأت مذاکره‌کننده و اتخاذ اقدامات عملی برای رهایی زندانیان، تعهد قابل ستایش را به صلح نشان داده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز از تشکیل هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان استقبال کرده و گفته است که «این هیأت بسیار فراگیر به نظر می‌رسد و ما از آن خوشحالیم».

خانم کرافت با اشاره به قطع کمک یک میلیارد دالری کشورش به افغانستان نیز گفته است در صورتی که رهبران افغان تصمیم به ایجاد یک دولت فراگیر بگیرند که هم بتواند امنیت را تأمین کند و هم در روند صلح شرکت کند، دولت ترمپ از این تلاش‌ها حمایت می‌کند و آماده است در مورد قطع کمک به افغانستان تجدید نظر کند.

این در حالی است که با وجود تلاش‌های داخلی و خارجی، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله تا کنون به یک توافق سیاسی دست نیافته‌اند. پیشتر وزیر خارجه امریکا نیز برای میان‌جی‌گری میان دو طرف به کابل آمده بود، اما تلاش‌های او در این زمینه بی‌نتیجه ماند. این امر سبب شد که امریکا کمک یک میلیارد دالری‌اش به افغانستان را قطع کند.

از سویی هم، نماینده‌ی دایم امریکا در سازمان ملل گفته است که در مورد حملات طالبان در بخش‌هایی از افغانستان نیز گفته است که افزایش حملات طالبان با تعهدات این گروه برای دست‌یابی به صلح در تضاد است. او از طالبان خواسته است که میزان خشونت‌ها را به‌گونه‌ی فوری کاهش دهند.

در روزهای اخیر حملات طالبان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی در بیش از 15 ولایت کشور افزایش یافته و از این نیروهای قربانی گرفته است. وزارت‌های دفاع و داخله اما می‌گویند که نیروهای امنیتی و دفاعی در حالت دفاعی فعال قرار دارند و از حملات طالبان به‌گونه‌ی فعالانه دفاع می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *