امریکا صلح می‌خواهد، طالبان امارت
(L to R) US Special Representative for Afghanistan Reconciliation Zalmay Khalilzad and Taliban co-founder Mullah Abdul Ghani Baradar sign a peace agreement during a ceremony in the Qatari capital Doha on February 29, 2020. - The United States signed a landmark deal with the Taliban, laying out a timetable for a full troop withdrawal from Afghanistan within 14 months as it seeks an exit from its longest-ever war. Pompeo called on the Taliban to honour its commitments to sever ties with jihadist groups as Washington signed a landmark deal with the Afghan insurgents. (Photo by KARIM JAAFAR / AFP) (Photo by KARIM JAAFAR/AFP via Getty Images)

طالبان: امریکا و همکارانش از توافق‌نامه‌ی صلح تخطی کرده‌اند

اطلاعات روز: پس از گذشت بیش از یک ماه از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان، طالبان گفته‌اند که علی‌رغم پابندی این گروه به توافق‌نامه، امریکا و همکارانش از آن تخطی کرده است.

در اعلامیه‌ی این گروه که امروز (یک‌شنبه، ۱۷ حمل) به نشر رسیده، آمده است: «از جانب امریکایی و همکاران داخلی و خارجی (حکومت و سازمان ناتو) آن‌ها تخطی‌های علنی در برابر ما (طالبان) صورت گرفته است.»

به نقل از اعلامیه، تأخیر در رهایی پنج هزار زندانی طالبان، حمله بر مراکز این گروه بیرون از خط جنگ، حمله بر خانه‌های غیرنظامیان در مناطق تحت نفوذ طالبان توسط نیروهای امریکایی و افغان، بمباردمان در اماکن عمومی تحت نفوذ این گروه و هدف قرارگرفتن جنگ‌جویان گروه طالبان بیرون از جنگ در ساحات تحت کنترل این گروه از جمله تخطی‌هایی است که به گفته‌ی طالبان، امریکایی‌ها و همکاران داخلی و خارجی آن انجام داده‌اند.

طالبان همچنان گفته‌اند که در ولایت‌های هلمند، قندهار، فراه، قندوز، ننگرهار، پکتیا، بدخشان، بلخ و سایر نقاط موارد دیگر تخطی از توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان نیز صورت گرفته است.

این گروه افزوده است که این تخطی بارها از سوی این گروه به جانب امریکا شریک شده، اما به آن توجهی صورت نگرفته است. طالبان از امریکا خواسته است که همکارانش را به رعایت این توافق‌نامه ملزم کنند.

طالبان علاوه کرده است که به رعایت توافق‌نامه متعهد بوده است. در اعلامیه‌ی طالبان گفته شدا است: «مقامات امریکایی نیز پذیرفته‌اند که نیروهای امارت اسلامی بر توافق‌نامه‌ی انجام یافته عمل کرده‌اند. امارت اسلامی برای مذاکرات با جهات افغانی نیز بارها آمادگی نشان داده است تا به حل دایمی و صلح سرتاسری در کشور برسیم.»

طالبان گفته است که جنگ‌جویانش مطابق مفاد این توافق‌نامه، بر تمام مراکز نظامی دولت افغانستان و شهرهای بزرگ حمله نکرده‌اند.

با این حال در اعلامیه‌ی طالبان تأکید شده است که در صورت دوام این تخطی‌ها و انجام حملات بر مواضع طالبان، این گروه به واکنش متقابل متوسل می‌شود.

توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر امضا شد. براساس این توافق‌نامه‌، قرار بود پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی پنج هزار زندانی طالبان در ازای یک هزار زندانی دولت افغانستان رها شوند، اما این امر تا کنون بنابر دلایلی انجام نشده است.

امریکا و دولت افغانستان تا کنون در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *