مذاکرات برای صلح افغانستان

طالبان هیأت فنی خود را از نشست با حکومت افغانستان منع کرد

اطلاعات روز: شش روز پس از سفر هیأت فنی گروه طالبان به کابل برای بحث تخنیکی در مورد رهایی زندانیان، این گروه هیأت خود را از اشتراک در نشست‌های مشترک با طرف افغانستان منع کرده است.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی گفته است که هیأت فنی این گروه سر از امروز (سه‌شنبه، 19 حمل) با «جهات مربوطه» شرکت نمی‌کند.

شاهین این نشست‌ها را «بی‌نتیجه» خوانده و افزوده است که باید مطابق توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، رهایی زندانیان این گروه آغاز می‌شد. سهیل شاهین اما تأکید کرده است که این روند به بهانه‌های مختلف تاکنون به تعویق افتاده است.

دو روز پیش (یک‌شنبه، 17 حمل) طالبان در اعلامیه‌ای گفته بود که علی‌رغم پابندی این گروه به توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، امریکا و همکارانش از آن تخطی کرده‌اند. این گروه رهانشدن زندانیانش را بخشی از این تخطی خوانده بود.

دولت افغانستان اما دیروز (دوشنبه، 18 حمل) گفت آماده است که زندانیان این گروه را به‌گونه‌ی مرحله‌وار آزاد کند، اما طالبان به صدای صلح‌خواهی لبیک نمی‌گویند.

عبدالمتین بیگ، رییس عمومی اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که دولت برای رهایی 400 زندانی طالب در گام نخست آمادگی دارد، اما هیأت فنی طالبان به رهایی 15 نفر از فرماندهان این گروه تأکید دارد.

به گفته‌ی آقای بیگ، 15 نفری که هیأت فنی طالبان به رهایی آنان تأکید دارد، کسانی اند که در چندین حملات انتحاری و حملات پیچیده‌ی دیگر دست دارند. او گفت که دولت نمی‌تواند قاتلین مردم افغانستان را آزاد و صف جنگ دشمن را تقویت کند.

 رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان مطرح شده است. محمداشرف غنی نیز فرمانی در مورد رهایی زندانیان طالبان صادر کرده است. براساس این فرمان، زندانیان طالبان در چند مرحله به‌گونه‌ی مشروط آزاد می‌شوند.

چند روز پیش یک هیأت فنی گروه طالبان برای بحث تخنیکی در مورد رهایی زندانیان به کابل آمده است. تا کنون جزئیات روشن از نشست‌های این هیأت با دولت افغانستان همگانی نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *