امرالله صالح به آلیس ویلز: در مورد تجزیه‌ی وزارت مالیه هیچ حکمی امضا نشده بود

اطلاعات روز: امرالله صالح، معاون اول محمداشرف غنی خطاب به آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی گفته است که هیچ حکمی در مورد تجزیه‌ی وزارت مالیه امضا نشده بود.

روز گذشته (دوشنبه، 18 حمل) عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت مالیه در یک نشست خبری اعلام کرد که محمداشرف غنی فرمانش در مورد تجزیه‌ی وزارت مالیه و انتقال بخشی از صلاحیت‌های این وزارت به ارگ ریاست‌جمهوری را پس گرفته است.

پس از آن، دفتر آلیس ویلز در تویتی از اقدام محمداشرف غنی برای لغو فرمانش در مورد تجزیه‌ی وزارت مالیه استقبال کرد.

اکنون امرالله صالح با بازنشر تویت دفتر آلیس ویلز، گفته است: «به حکمی که شما اشاره دارید اصلاً امضا نشده و هم‌چنان هیچ بخشی از وزارت مالیه تجزیه نشده است. این یک شایعه بود و اشرف غنی تنها موقف ارگ را روشن کرده است.»

اشرف غنی حدود دو ماه قبل فرمانی مبنی بر تغییرات اساسی در وزارت مالیه صادر کرد. براساس این فرمان قرار بود سه حوزه وظیفوی اصلی وزارت مالیه یعنی عواید، گمرگات و خزانه‌داری و بودجه به‌عنوان واحدهای مستقل از وزارت مالیه جدا شده و مستقیما به دفتر رییس‌جمهور (از طریق ریاست عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری) گزارش دهند.

انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا به تازگی مقاله‌ای تحت عنوان « وزارت مالیه افغانستان چگونه تجزیه شد؟» منتشر کرد. به دنبال آن، آلیس ویلز از «تجزیه وزارت مالیه»ی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «مردم افغانستان نیازمند دولت پاسخ‌گو هستند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *