طالبان «هم به نعل می‌زند، هم به میخ»

صد زندانی گروه طالبان از زندان آزاد شدند

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرده است که یک گروه 100 نفری طالبان با درنظرداشت وضعیت صحی، سن و مدت مجازات باقی‌مانده‌ی‌شان از زندان آزاد شده‌اند.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی که امروز (چهارشنبه، 20 حمل) منتشر شده، آمده است که این زندانیان براساس فرمان محمداشرف غنی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد شده‌اند.

به نقل از اعلامیه، این زندانیان شامل لیست طولانی بودند که از سوی تیم فنی طالبان در جلسات با تیم فنی دولت در کابل شریک و در مورد آن بحث شده است.

دفتر شورای امنیت ملی گفته است که این زندانیان از سوی ریاست عمومی امنیت ملی و دادستانی کل بیومتریک شده و سوگند یاد کرده‌اند که «هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند». همچنان گفته شده است که رهبری طالبان در قطر نیز تعهد سپرده است که این زندانیان دوباره به صف جنگ بر نمی‌گردند.

در اعلامیه همچنان آمده است که دولت افغانستان تعهد دارد تا برای پیشرفت در روند صلح، راه را برای مذاکرات بیشتر تخنیکی با طالبان باز نگهدارد.

رهایی زندانیان طالبان یکی از موضوعات مطرح شده در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان بود. قرار بود رهایی این زندانیان پیش از بیستم حوت سال گذشته انجام شود، اما دولت افغانستان اعلام کرد که زندانیان را به‌گونه‌ی مشروط آزاد می‌کند.

به همین منظور، چند روز پیش یک هیأت سه نفری طالبان برای بحث‌های تخنیکی در مورد رهایی زندانیان به کابل آمد. روز گذشته طالبان اعلام کرد که بحث‌های دو طرف در مورد رهایی زندانیان نتیجه‌ای نداشته و پس از این در چنین نشست‌های «بی‌نتیجه» شرکت نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *