فیروزالدین فیروز

صدهزار بستر تجرید برای مبتلایان کرونا در افغانستان ساخته می‌شود

اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می‌گوید که دولت افغانستان درنظر دارد تا حدود 100 هزار بستر برای تجرید مبتلایان ویروس کرونا در کشور ایجاد کند.

آقای فیروز که امروز (شنبه، 30 حمل) در مراسم افتتاح یک مرکز تجرید 200 بستره برای بیماران ویروس کرونا در قصر دارالامان صحبت می‌کرد، گفت که از این 100 هزار بستر به عنوان تجریدگاه استفاده خواهد شد.

به گفته‌ی او، تمامی مبتلایان ویروس کرونا که دارای علایم خفیف و متوسط اند، در این مراکز نگهداری می‌شوند. وزیر صحت عامه‌ی کشور تأکید کرد که در صورت وخیم‌شدن وضعیت صحی بیماران، آنان از این تجریدگاه‌ها به شفاخانه‌ها منتقل می‌شوند.

فیروزالدین فیروز دلیل این امر را مصونیت خانواده‌ها و جامعه خوانده، توضیح داد که این تجریدگاه‌ها به دلیل ممکن‌نبودن قرنطین و تجرید افراد در خانه‌ها ساخته می‌شود.

استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان برای درمان

آقای فیروز همچنان در این مراسم گفت که افغانستان به زودی برای بهبودی افراد مبتلا به ویروس کرونا، روش درمانی از طریق پلاس‌مای خون بهبودیافتگان این ویروس را آغاز می‌کند.

او افزود که این روش برای بهبود مریضان ویروس کرونا در جهان مؤثر بوده است و افغانستان آن را با الگوگیری از سایر کشورها نیز آغاز می‌کند. در این روش خون بهبودیافتگان ویروس کرونا گرفته و با جداسازی کریوات سرخ و سفید آن، به بیمار تزریق می‌شود.

مصارف مالی دولت برای مقابله با کرونا

وزیر صحت عامه‌ی افغانستان همچنان در قسمتی از صحبت‌هایش در مورد مصرف مالی این وزارت برای مقابله با ویرس کرونا توضیح داد. او گفت که تمامی 15 میلیون دالری که دولت افغانستان برای این موضوع درنظر گرفته بود، استفاده شده است.

فیروزالدین فیروز توضیح داد که از مجموع این مبلغ، پنج میلیون دالر آن برای فراهم‌کردن مواد مصرفی و وقایوی جهت کنترل ویروس کرونا در مرکز و ولایات با تولیدکنندگان داخلی و یک میلیون و 300 هزار دیگر آن برای خرید 17 قلم جنس و تجهیزات طبی قرارداد شده است.

براساس گفته‌های او، به زودی روند انتقال همه‌ی این مواد و تجهیزات ابتدا به ولایات و سپس به مراکز صحی آغاز می‌شود.

آقای فیروز در ادامه افزود که از مجموع 15 میلیون دالر، حدود پنج میلیون آن برای خریداری تجهیزات طبی از آلمان و حدود 400 هزار دیگر آن برای خرید ادویه‌جات به مصرف رسیده است. به گفته‌ی او، این موارد نیز به زودی به کشور منتقل می‌شود.

وزیر صحت عامه گفت که سه میلیون دالر باقی‌مانده از مبلغ 15 میلیون دالر برای مقابله با کرونا، به مستوفیت‌های ولایت‌ها ارسال شده است.

علاوه بر این، او گفت که دولت افغانستان از طریق وزارت مالیه تاکنون در حدود یک میلیارد و 800 میلیون افغانی را به مستوفیت‌های ولایت‌ها برای رفع نیازمندی‌ها در جهت مبارزه با کرونا ارسال کرده است.

آقای فیروز همچنان با اشاره به 244 میلیون دالری کمک‌های بانک‌های جهانی و انکشاف آسیایی و اتحادیه‌ی اروپا افزود که هنوز هیچ کدام این پول در اختیار نهادهای تطبیق‌کننده‌ی این کمک‌ها قرار نگرفته است.

از سویی هم، فیروزالدین فیروز در این نشست خبری گفت که طرح پیشنهادی وزارت صحت عامه برای افزایش تشکیلاتی بخش صحی از سوی کابینه تأیید شده است.

او افزود که مطابق این پیشنهاد، کارمندان بیشتر صحی برای مقابله با ویروس کرونا استخدام خواهند شد.

از سویی هم، آقای فیروز گفت که از مجموع کارمندان صحی که برای مقابله با این ویروس کار می‌کنند، حدود 50 درصد آنان از کارمندان فعلی وزارت صحت عامه خواهند بود. متباقی 50 درصد کارمندان دیگر جدیدا استخدام می‌شوند.

این در حالی است که رقم مبتلایان ویروس کرونا تاکنون به 933 نفر رسیده است. از این میان، 112 نفر آنان بهبود یافته و 30 نفر دیگرشان نیز جان داده‌اند.