ولایت فاریاب

طالبان شب گذشته همزمان بر پنج ولسوالی ولایت فاریاب حمله کرده‌اند

اطلاعات روز: نقیب‌الله فایق، والی فاریاب می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان به حملات‌شان در این ولایت شدت بخشیده و تنها در شب گذشته در پنج ولسوالی درگیری‌های شدیدی میان طالبان و نیروهای دولتی صورت گرفته است.

آقای فایق امروز (دوشنبه، 1 ثور) در صحبتی با روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی‌های قیصار، المار، بل‌چراغ، دولت‌آباد و خواجه‌سبزپوش از دیشب تا حوالی ساعت 5:00 صبح امروز (دوشنبه، 1 ثور) شاهد حملات سهم‌گین طالبان بوده است.

به گفته‌ی او، در جریان این درگیری‌ها، تاهنوز کشته‌شدن چهار سرباز نیروهای دولتی و زخمی‌شدن پنج سرباز دیگر تأیید شده است. والی فاریاب گفت که تلفات جنگ‌جویان طالبان نیز در همین حدود است.

همچنان به گفته‌ی او، در نتیجه‌ی این درگیری‌ها تعدادی زیادی از غیرنظامیان نیز کشته و زخمی شده‌اند که تاکنون رقم تلفات آنان مشخص نیست.

نقیب‌الله فایق اما تأکید می‌کند که هم‌اکنون تمامی بخش‌های شفاخانه‌ها در ولایت فاریاب مصروف درمان سربازان و غیرنظامیان زخمی‌شده در جنگ است.

او گفت: «من دیروز خودم وقتی که از شفاخانه‌های شهر میمنه، مرکز فاریاب بازدید کردم، دیدم که شفاخانه‌ها پُر از غیرنظامیان و نظامیان زخمی است. در واقع همگی بخش‌های صحی هم‌اکنون مصروف تداوی آنان اند.»

آقای فایق گفت که موضوع رسیدگی به زخمی‌های جنگ سبب می‌شود که به مبتلایان ویروس کرونا در شفاخانه‌های این ولایت کم‌تر توجه صورت گیرد. او افزود که ادامه‌ی درگیری‌ها مبارزه با این ویروس را در فاریاب دشوارتر می‌کند.

گسترش شیوع کرونا در ساحات تحت نفوذ طالبان

از سویی هم، والی فاریاب می‌گوید که بیشترین مبتلایان و افراد مشکوک به ویروس کرونا در این ولایت از ساحات تحت نفوذ گروه طالبان هستند. در این ولایت تاکنون پنج مورد مثبت ویروس کرونا شناسایی شده است. بیش از 30 نفر مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا نیز در این ولایت در تجرید به‌سر می‌برند.

نقیب‌الله فایق می‌گوید که از جمع پنج نفر مبتلا، چهار نفرشان از ساحات تحت نفوذ طالبان می‌باشند و همین‌گونه اکثریت تجریدشدگان نیز مربوط به این ساحات می‌باشند.

به گفته‌ی آقای فایق، تعدادی از فرماندهان و جنگ‌جویان طالبان نیز در مناطق مختلف فاریاب هم‌اکنون در قرنطین خانگی به‌سر می‌برند. او تأکید کرد: «ممکن عده‌ای از فرماندهان طالبان به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. آنان به شفاخانه‌ها مراجعه کرده و گزارش هم شده که آنان علایم کرونا را داشته، ولی آنان از قرنطین در شفاخانه و درج نام‌شان خودداری کرده‌اند.»

والی فاریاب همچنان با اشاره به مرگ مرموز «ذین‌الله» و «قاری محب‌الله»، از فرماندهان ارشد طالبان در ولسوالی المار، گفت که براساس گزارش‌های محلی، این افراد در اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. پیش از این گفته شده بود که آنان در نتیجه‌ی اختلاف درونی طالبان و با نوشاندن مایعات زهری کشته شده‌اند.

از سویی هم، نقیب‌الله فایق گفت که از گروه طالبان خواسته شده است که برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن، جنگ‌شان را متوقف کند. به گفته‌ی او، اعضای کمیته‌ی اضطراری ولایت فاریاب در نشست دیروز خود فیصله کرده است در صورتی که طالبان از جنگ دست بردارند، دولت آنان را تحت تداوی قرار خواهند داد.

بربنیاد این فیصله، در صورت موارد ابتلای فرماندهان و جنگ‌جویان طالبان در فاریاب، آنان توسط آمبولانس‌های دولتی از مناطق‌شان به شفاخانه منتقل می‌شوند و پس از بهبودی از شفاخانه توسط این آمبولانس به مناطق‌شان منتقل می‌شوند.

والی فاریاب گفت که این موضوع تاهنوز از سوی طالبان رد و یا تأیید نشده است. اما به گفته‌ی او، در صورتی که طالبان آن را نپذیرند، نیروهای امنیتی نیز «ممکن» مانع درمان آنان شوند.

گروه طالبان تا کنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *