ph120343

«حدود دو میلیون کارگر در افغانستان به‌خاطر شیوع کرونا بی‌کار شده‌اند»

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی ملی کارگران و کارمندان افغانستان (امکا) می‌گوید که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور، حدود دو میلیون کارگر بی‌کار شده‌اند.

در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، 11 ثور) از سوی امکا به‌مناسب اول می، روز همبستگی جهانی کارگران به نشر رسیده، آمده است که این کارگران شامل کارگران روزمزد و غیررسمی می‌شوند.

 این اتحادیه بی‌کارشدن این تعداد کارگران را «نگران‌کننده» خوانده و از حکومت افغانستان خواسته است که باید تدابیر لازم را برای کمک‌رسانی عاجل و شفاف به آنان را روی‌دست گیرد.

از سویی هم، امکا گفته است که دولت باید برای سلامت کارگران و کارکنان سکتور دولتی و خصوصی، بیمه‌ی صحی را ترویج کرده، آن را عملی سازد.

این اتحادیه همچنان در اعلامیه‌ی خود به ایجاد زمینه‌ی اشتغال پس از رفع خطرات ویروس کرونا اشاره کرده و از دولت افغانستان خواسته است که تدابیری در این مورد در سکتورهای زراعت، معادن، ترانسپورت، صنایع و گردشگری روی‌دست گیرد.

همچنان در اعلامیه از جامعه‌ی جهانی نیز خواسته شده است که به کمک‌های خود به دولت و مردم افغانستان ادامه دهد.

این در حالی است که تاکنون ویروس کرونا در 33 ولایت کشور گسترش یافته و دو هزار و 171 نفر نیز به آن مبتلا شده‌اند. از این میان 260 نفر بهبود یافته و 64 نفر دیگر نیز جان باخته‌اند.