وزارت صحت: توجه مردم به تهدید بلند کرونا هنوز هم در پایین‌ترین حد قرار دارد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید در حالی که تهدید شیوع ویروس کرونا در کشور در بلندترین حد ممکن قرار دارد، اما میزان توجه مردم به این تهدید هنوزهم در پایین‌ترین حد قرار دارد.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت که امروز (دوشنبه، ۱۵ ثور) در یک نشست خبری مشترک با رییسان سازمان صحی جهان و یونیسف در کابل صحبت می‌کرد، از مردم خواست که در برابر خطر ویروس کرونا بی‌توجه نبوده و به توصیه‌های وزارت صحت برای جلوگیری از گسترش این ویروس عمل کنند.

آقای مجروح همچنان گفت در ولایت‌های که ظرفیت لابراتوارهای تشخیص ویروس کرونا کم بود، اکنون افزایش یافته است. او از مردم خواست که به مراکز درمانی اعتماد داشته باشند.

به گفته‌ی او، در حال حاضر ظرفیت بسترها از یک‌هزار بستر به دوهزار و ۳۰۰ بستر در ولایات افزایش یافته است. مجروح گفت که وزارت صحت در نظر دارد تا ظرفیت بسترها را به صدهزار بستر در ۳۴ ولایت افزایش دهد.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت در این نشست خبری همچنان گفت که حکومت افغانستان از مجموع ۱۰۰.۴ میلیون دالر کمک بانک جهانی، برای ایجاد هشت لابراتوار تشخیص ویروس کرونا در کابل و چند ولایت دیگر استفاده می‌کند. او گفت که قرار است تعداد لابراتوار تشخیص کرونا از هفت به ۱۵ لابراتوار افزایش یابد.

آقای مجروح علاوه کرد که از کمک ۴۰ میلیون دالری بانک انکشاف آسیایی نیز در راستای ساخت شفاخانه‌های ویژه‌ی کووید۱۹، تهیه‌ی تجهیزات برای مراقبت‌های جدی در ولایات، ایجاد یک‌هزار و ۳۰ بستر ICU در ولایات، ارتقای ظرفیت تیم‌های صحی و تقویت سیستم صحی استفاده خواهد شد.

رییسان سازمان صحی جهان و یونیسف در افغانستان نیز در این نشست خبری یک‌بار دیگر تعهدشان را برای همکاری با مردم افغانستان و وزارت صحت در راستای مبارزه با ویروس کرونا اعلام کردند.

به گفته‌ی آنان، وزارت صحت عامه و نهاد‌های همکار بین‌المللی بدون همکاری مردم قادر به مبارزه با ویروس کرونا نخواهند بود. آنان از مردم خواستند که در این زمینه همکاری کنند.

افزایش مبتلایان به ویروس کرونا

از سوی هم، مجروح گفت که در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۱۹۰ مورد مثبت ویروس کرونا در ۱۶ ولایت کشور به ثبت رسیده است. به گفته‌ی مجروح، ۴۱ نفر در پکتیا، ۲۴ نفر در کابل، ۳۰ نفر در هرات، ۲۵ نفر در قندهار، ۱۷ نفر در بلخ و ۱۳ نفر در ننگرهار به تازگی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

همچنان، در بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۱۱ نفر در لغمان، نُه نفر در سمنگان، سه نفر در زابل، دو نفر در پکتیکا، پنج نفر در کنر، شش نفر در سرپل، یک نفر در هلمند، یک نفر در نیمروز، یک نفر در ارزگان و یک نفر دیگر در ولایت خوست به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

با ثبت این موارد تازه، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به دوهزار و ۸۹۴ نفر رسیده است. کابل، هرات، قندهار و بلخ بیشترین مبتلایان به کرونا را دارند. تنها در ولایت نورستان تا کنون هیچ کسی به کرونا مبتلا نشده است.

براساس معلومات وزارت صحت عامه، در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۵۲ فرد مبتلا به کرونا در کشور بهبود یافته و پنج مریض دیگر نیز فوت کرده‌اند. به این ترتیب، شمار بهبودیافتگان به ۳۹۷ و شمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز به ۹۰ نفر افزایش یافته است.