کمیسیون حقوق بشر: ۴۳ غیرنظامی در ده روز نخست ماه رمضان کشته شده‌اند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در جریان ده روز نخست ماه مبارک رمضان خشونت‌ها در این کشور کاهش نیافته و در این مدت، ۴۳ غیرنظامی به‌شمول سه زن و دو کودک کشته و ۷۳ غیرنظامی دیگر به‌شمول ۱۹ زن و ۱۸ کودک زخمی شده‌اند.

در گزارش این کمیسیون که امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ ثور) منتشر شده، آمده است که این تعداد غیرنظامیان در نتیجه‌ی انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای، ترور، کشتار و حملات هدفمند، حملات راکتی و حملات انتحاری در ولایت‌های کابل، غزنی، لوگر، قندهار، پکتیا و هلمند کشته و زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش، در جریان ده روز نخست ماه مبارک رمضان افزون بر تلفات نظامی طرف‌های درگیر، اصول و قواعد اساسی حقوق بین‌الملل بشردوستانه نیز به‌گونه‌ی مکرر نقض شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که طالبان عامل تلفات ۶۸ تن از غیرنظامیان (۲۹ کشته و ۳۹ زخمی) بوده و نیروهای طرفدار دولت نیز عامل تلفات ۱۶ غیرنظامی از جمله یک کشته و ۱۵ زخمی بوده‌اند. در این مدت همچنان ۱۳ غیرنظامی از سوی افراد ناشناخته کشته و ۱۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از نقض مکرر حقوق بین‌الملل بشردوستانه و افزایش تلفات غیرنظامیان، همچنان از طرف‌های درگیر خواسته است که با احترام به ماه مبارک رمضان و به دلیل بحران همه‌گیری ویروس کرونا خشونت‌ها را متوقف کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *