بانک جهانی

بانک جهانی 400 میلیون دالر برای مدیریت بحران کرونا به افغانستان کمک می‌کند

اطلاعات روز: همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور، بانک جهانی اعلام کرده است که 400 میلیون دالر را برای مدیریت بحران ناشی از این ویروس به افغانستان به‌صورت بلاعوض کمک می‌کند.

در خبرنامه‌ای که از سوی بانک جهانی به نشر رسیده، آمده است که هیأت مدیره‌ی این بانک، این بسته‌ی کمکی را دیروز (پنج‌شنبه، 18 ثور) تصویب کرده است.

به نقل از خبرنامه، از مجموع این 400 میلیون دالر، 160 میلیون آن کمک اداره‌ی انکشاف بین‌المللی که بخش فراهم‌کننده‌ی کمک‌های مالی گروه بانک جهانی برای فقیرترین کشورهای جهان است، می‌باشد.

این بانک گفته است که 240 میلیون دالر دیگر آن کمک صندوق بازسازی افغانستان است که بانک جهانی به نمایندگی تمویل‌کنندگان بین‌المللی مدیریت آن را به‌عهده دارد.

براساس اعلام بانک جهانی، این کمک‌ها در چارچوب «برنامه‌ی پالیسی انکشاف مشوقه‌ها» در افغانستان به‌مصرف خواهد رسید. هدف از این کمک بلاعوض، علاوه بر مدیریت بحران ناشی از ویروس کرونا در افغانستان، حفظ و تداوم روند اصلاحات در بخش‌های اقتصادی و مالی و حمایت از دولت افغانستان خوانده شده است.

این بانک تأکید کرده است که افغانستان در جریان سال 2020 میلادی به‌دلیل تأثیرات ناگوار بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اوضاع کشور، با ابهامات متعددی روبه‌رو است.

بانک جهانی در اعلامیه‌ی خود افزوده است که مسدودشدن مرزها، توقف خدمات ترانسپورتی و کالاهای ترانزیتی و وضع قیود بر بازبودن بازارها تأثیرات منفی بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت.

علاوه بر این‌ها، بانک جهانی تأکید کرده است که فقر گسترده و ابهامات سیاسی و امنیتی وضعیت اقتصادی افغانستان را با ابهامات روبه‌رو می‌کند.