کشته شدن شش نفر در اعتراضات غور؛ «یک هیأت برای بررسی رویداد امروز به غور می‌رود»

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور اعلام کرده است که در نتیجه‌ی درگیری میان معترضان و نیروهای پولیس در ولایت غور، شش نفر به‌شمول دو سرباز پولیس و یک خبرنگار محلی کشته و ۱۹ نفر دیگر به‌شمول ده سرباز پولیس زخمی شده‌اند.

صبح امروز (شنبه، ۲۰ ثور) شماری از باشندگان غور در اعتراض به روند توزیع مواد غذایی در مقابل ساختمان ولایت غور دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

اکنون طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که شماری از «افراد مسلح غیرمسئول» با استفاده از فرصت به‌سوی نیروهای پولیس شلیک کرده و باعث کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن ۱۰ سرباز دیگر شده‌اند.

آقای آرین همچنان گفته است که نیروهای پولیس به‌منظور برقراری نظم عامه از فیرهای هوایی کار گرفته‌اند. به گفته‌ی او، در جریان این تیراندازی‌ها، چهار غیرنظامی به‌شمول یک خبرنگار محلی کشته و نُه غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

سخن‌گوی وزارت داخله افزوده است که تظاهرات باشندگان غور از قبل با پولیس هماهنگی نشده بود، اما با آن هم نیروهای پولیس برای حفظ آرامش و نظم عامه در ساحه حضور یافته بودند.

آرین علاوه کرده است: «تظاهرات مسالمت‌آمیز حق شهروندان است و همه حرکت‌های مدنی نیاز است تا یک روز قبل جزییات آن به‌شمول هدف، محل برگزاری، زمان و افراد شامل در تظاهرات با ارگان‌های امنیتی شریک شود.»

وزارت داخله به مردم غور اطمینان داده است که یک هیأت حقیقت‌یاب به‌زودی از مرکز برای بررسی همه‌جانبه‌ی رویداد امروز به ولایت غور می‌رود.

در همین حال، حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در اعلامیه‌ای خواهان بررسی همه‌جانبه کشته شدن یک خبرنگار محلی در جریان اعتراضات امروز شده است. از این خبرنگار به نام احمدخان نوید، خبرنگار رادیو صدای غور یاد شده است.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در تویتی نوشته است که تیراندازی پولیس به اعتراض‌کنندگان غیرقابل پذیرش است و تیم محلی این کمیسیون در غور جزئیات رویداد را بررسی می‌کند.

این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، در شماری از ولایات کشور از جمله ولایت غور قرنطین وضع شد. وضع قرنطین شمار زیادی از کسبه‌کاران و کارمندان روزمزد را بیکار کرده و آنان را با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *