تنش‌های سیاسی در افغانستان؛ ارگ: روی اصول مهم توافق شده است

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به پیشرفت‌های خوبی رسیده و روی اصول مهم در آن توافق شده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (سه‌شنبه، 23 ثور) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این تلاش‌ها به‌صورت «همه‌جانبه و داوم‌دار» جریان دارد.

او اما تأکید کرد که هنوزهم مسایلی وجود دارد که در توافق‌نامه‌ی سیاسی میان دوطرف حل نشده است. آقای صدیقی اعطای رتبه‌ی نظامی «مارشالی» به عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و از حامیان انتخاباتی آقای عبدالله را یکی از این مسایل یاد کرد.

او افزود که تلاش‌ها برای توافق دو طرف روی موارد اختلافی نیز جریان دارد.

همچنان آقای صدیقی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که یکی دیگر از اصل‌های مهم در توافق‌نامه‌ی سیاسی مشارکت در حکومت‌داری است. او گفت که بر این اساس کابینه‌ی آینده‌ی حکومت یک کابینه‌ی سیاسی خواهد بود.

سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوی افزود که اصول خاصی برای اعضای کابینه در نظر گرفته می‌شود تا اصل شفافیت و حساب‌دهی به مردم افغانستان در آن حفظ شود.

با این حال اما او تأکید کرد که توافق سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله در چارچوب قانون اساسی افغانستان صورت خواهد گرفت.

صدیق صدیقی همچنان گفت که اختلافات سیاسی در افغانستان روی حکومت‌داری اثر بد گذاشته و محمداشرف غنی برای حل این چالش‌ها و بیرون رفت از وضعیت کنونی، متعهد به حل این اختلافات است.

تنش‌های سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله از انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان سال گذشته‌ی خورشیدی ناشی شده است. کمیسیون انتخابات، اشرف غنی را برنده اعلام کرد و عبدالله نتایج اعلام‌شده را نپذیرفت و خود را برنده‌ی انتخابات اعلام کرد.

در تاریخ 19 حوت اما هم آقای غنی و آقای عبدالله به صورت جداگانه سوگند ریاست‌جمهوری به‌جای آوردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *