واکنش طالبان به سخنان اشرف غنی: می‌خواهی «حاکمیت خود را زیر چتر جنگ دوام» بدهی

اطلاعات روز: ساعاتی پس از نشر پیام ویدیویی اشرف غنی در واکنش به چندین حمله‌ی تروریستی در ولایت‌های کابل و ننگرهار، گروه طالبان اعلام کرد که آقای غنی می‌خواهد «حاکمیت خود را زیر چتر جنگ دوام دهد.»

گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح این گروه با ایالات متحده امریکا، حکومت اشرف غنی شروع به ایجاد موانع در برابر روند صلح کرده است.

شام روز سه‌شنبه (23 ثور) اشرف غنی در پیامی دستور داد تا نیروهای دفاعی و امنیتی کشور از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی بروند و علمیات‌های خود علیه طالبان را از سر بگیرند. او گفت: «ما از طالبان تقاضا می‌کنیم که به خواست بیگانگان از کشتن و ریختاندن خون افغان‌ها دست بردارند و به جنگی که بالای کشور ما تحمیل کرده است نقطه‌ی پایان بگذارید و راه صلح را پیش گیرید.»

او این گفته‌ها را پس از آن مطرح کرد که روز گذشته در چندین حمله‌ی تروریستی در شهر کابل، ولایت ننگرهار و ولایت لغمان دست‌کم 67 نفر کشته و 84 نفر دیگر زخمی شدند. در کابل سه مهاجم مسلح بالای شفاخانه صد بستر ملی برچی حمله کردند و در آن 16 نفر به‌شمول زنان و کودکان جان باختند. در یک حمله‌ی انتحاری دیگر در مراسم تشییع جنازه شیخ اکرم، از فرماندهان پولیس محلی در ولسوالی کوزکنر ولایت ننگرهار 24 نفر کشته و 67 نفر دیگر زخمی شدند.

یک‌شنبه شب (21 ثور) نیز طالبان بالای نیروهای ارتش در ولایت لغمان حمله کردند. براساس گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم 27 سربار ارتش در این حمله کشته شده و 9 تن دیگر آنان ناپدید شده‌اند.

طالبان تنها مسئولیت حمله بالای نیروهای ارتش در لغمان را به عهده گرفته و دست داشتن در حملات کابل و ننگرهار را رد کرده‌اند.

این گروه در اعلامیه‌ی که ناوقت سه‌شنبه شب به رسانه‌ها فرستاده شده است، دست داشتن در حمله‌ی دشت برچی و ولسوالی خیوه ننگرهار را رد کرده و گفته است که «حملات ملیشه‌های داعشی را که مردم ملکی در آن هدف قرار داده شدند، با جدیت تقیبح می‌کند.»

طالبان گفته‌اند که داعش در افغانستان سنگر و مکان علنی ندارد و «این‌گونه حملات از سوی افراد مهم داعش در مهمان‌خانه‌های استخباراتی کابل و شهرهای دیگر  و اداره کابل به‌گونه‌ی مشترک طراحی و عملی می‌شود.»

این گروه در واکنش به دستور تازه‌ی اشرف غنی به نیروهای دفاعی و امنیتی، گفته است: «اکنون اعلان جنگ تعرضی در برابر امارت اسلامی نشان می‌دهد که اشرف غنی می‌خواهد هنوز هم حاکمیت خود را زیر چتر جنگ دوام دهد.»

گروه طالبان در زمستان سال گذشته با ایالات متحده امریکا توافق‌نامه‌ی صلح امضا کرد. براساس این توافق‌نامه، قرار بود دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالب و گروه طالبان یک هزار زندانی نیروهای نظامی افغان را رها کنند. اما تاکنون شمار اندک این زندانیان از سوی دو طرف آزاد شده است. طالبان گفته‌اند که «رهایی زندانیان به‌گونه قصدی به تاخیر انداخته شده که هم برای عملی شدن توافق‌نامه و هم برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گام بزرگی بود.»

اما حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان حملات تروریستی که در 24 ساعت روز سه‌شنبه در چندین ولایت رخ داده را به‌گونه‌ی تلویحی به طالبان نسبت داده است. او گفته است که طالبان سبب شده‌اند که گروه‌های تروریستی چون لشکر طیبه، داعش، حقانی و شبکه‌های تروریستی دیگر زیر چتر این گروه رشد و فعالیت کنند.

آقای محب گفته است: «اطلاعات دولت افغانستان نشان می‌دهد که این گروه‌ها بخشی از یکدیگر اند و فعالیت‌های شان را به‌گونه مشترک انجام می‌دهند و باهم روابط دوامدار و قوی دارند.»

دیدگاه‌های شما
  1. پیام حکومت واضح هست و این تنها مرحمی بر زخم های خانواده های جان باخته های حملات اخیر دشمنان افغانستان بر پیکر مردم بی دفاع افغانستان بوده . نتیجه این فرمان هرچه عاجل باید به اذهان همه ملت باید رسانیده شود که دل رنج دیده مردم کمی ارام بگیرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *