گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه

جامعه‌ی جهانی از آغاز شیوع کرونا تاکنون 842 میلیون دالر کمک به افغانستان تعهد کرده است

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که جامعه‌ی جهانی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، 842 میلیون دالر کمک به افغانستان تعهد کرده است.

گران هیودا، سخن‌گوی این وزارت که امروز (چهارشنبه، 24 ثور) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این تعهدات شامل کمک‌های نقدی، مواد غذای و تجهیزات طبی می‌شود.

همچنان آقای هیواد افزود که به‌منظور کاهش اثرات منفی ناشی از محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا و ثبات قیم در افغانستان، این وزارت تلاش کرده تا بنادر تجارتی و راه‌های ترانسپورتی برای ورود امتعه به کشور باز نگه دارد.

او در بخشی از صحبت‌هایش نیز به وضعیت دانشجویان افغان در خارج از کشور اشاره کرد و گفت که وضعیت دانشجویان در 30 کشور جهان از طریق 34 نمایندگی سیاسی افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه، هم‌اکنون زمینه‌ی ادامه‌ی ارتباط با آنان فراهم شده و به مشکلات‌شان رسیدگی می‌شود.

او همچنان افزود که زمینه‌ی انتقال 90 هزار شهروند کشور که در خارج به دلیل محدودیت‌های ترانسپورتی به‌خاطر شیوع کرونا گیر مانده بودند، نیز به کشور فراهم شده است.

وزارت خارجه‌ی افغانستان در حالی از 840 میلیون کمک نقدی، غذایی و تجهیزات طبی در کشور خبر می‌دهد که تاکنون در کشور پنج هزار و 226 مورد مثبت ویروس کرونا تشخیص شده است. از این میان، 132 مبتلا جان باخته و 648 نفر دیگر نیز بهبود یافته‌اند.