مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله

مسعود اندرابی: طالبان عملیات بهاری‌شان را اعلام نکرده، اما عملا جنگ را آغاز کرده‌اند

اطلاعات روز: محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که گروه طالبان عملیات بهاری‌شان را اعلام نکرده، اما عملا جنگ را در نقاط مختلف کشور آغاز کرده است.

آقای انداربی این اظهارات را امروز (دوشنبه، ۲۹ ثور) در یک نشست خبری مشترک با احمدضیا سراج، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی و بسم‌الله وزیری، رییس ستاد ارتش کشور در کابل مطرح کرد.

اندرابی گفت که پس از ختم مرحله‌ی کاهش خشونت و امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان، این گروه پی‌هم از تعهداتی که داشتند، عدول کرده است.

به گفته‌ی او، پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، جنگ‌جویان این گروه در ولایات مختلف بر غیرنظامیان، تأسیسات عامه و غیرنظامی و همچنان بر شماری از شهرها از جمله ننگرهار، کابل، پکتیا و غزنی حمله کرده‌اند.

سرپرست وزارت داخله همچنان گفت که حملات طالبان به‌صورت منظم آغاز شده و روابط نزدیک این گروه با تروریزم بین‌المللی نه تنها که قطع نشده، بلکه تقویت نیز شده است.

او با اشاره به اعلامیه‌ی اخیر طالبان مبنی بر رد مسئولیت حمله بر شفاخانه صد بستر دشت برچی و حمله بر مراسم تشییع جنازه در ننگرهار، گفت که طالبان با استفاده از فرصت، یک حمله را مسئولیت می‌گیرد و حمله‌ی دیگری را نه.

آقای اندرابی توضیح داد که به‌منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و حفاظت از تأسیسات غیرنظامی، پایه‌های برق، شفاخانه‌ها و نوزادان کشور، براساس هدایت محمداشرف غنی از حالت دفاعی فعال به حالت تهاجمی تغییر موضع داده‌اند.

در همین حال، احمدضیا سراج، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی در این نشست خبری گفت که طالبان پس از امضای توافق‌نامه با امریکا، بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ حمله‌ی تروریستی را در نقاط مختلف کشور سازمان‌دهی و اجرا کرده‌اند که در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

به گفته‌ی آقای سراج، در نتیجه‌ی این حملات طالبان، ۴۲۰ غیرنظامی کشته و ۹۰۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.  او همچنان افزود که حملات طالبان در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و این گروه در تلاش است که جنگ را بیشتر از این نیز افزایش دهد.

سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی به حمله‌‌ی صبح امروز طالبان بر یک قطعه‌ی امنیت ملی در شهر غزنی اشاره کرد و گفت که در این حمله در کنار قطعه‌ی نظامی، مرکز ثقافت اسلامی هدف قرار گرفته است.

آقای سراج گفت که طالبان به هویت و فرهنگ مردم افغانستان حمله کرده‌اند. به گفته‌ی او، طالبان «دشمن هویت و تاریخ ما است و به هر شکلی که خواسته باشند براساس هدایات رهبری‌شان حملات‌شان را ادامه می‌دهند».

براساس معلومات مقام‌های محلی غزنی، در حمله‌ی صبح امروز در شهر غزنی هفت نفر کشته و 40 نفر دیگر زخمی شده‌اند. وضعیت هشت تن از زخمیان نیز وخیم گزارش شده است. طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند.

از سوی هم، بسم‌الله وزیری، رییس ستاد ارتش کشور نیز در این نشست خبری گفت که عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی و دفاعی در برابر طالبان براساس هدایت تازه‌ی اشرف غنی آغاز شده است. آقای وزیری گفت که این عملیات براساس یک برنامه‌ی واضح و سنجیده شده اجرا می‌شود تا به غیرنظامیان تلفات وارد نشود.

او تأکید کرد که در چند روز گذشته در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنیتی، تلفات سنگین به جنگ‌جویان طالبان وارد شده است. وزیری گفت که به نیروهای امنیتی نیز تلفات وارد شده، اما در مقایسه به تلفات جنگ‌جویان طالب اندک است.

پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دوحه، نیروهای امنیتی و دفاعی در حالت دفاعی فعال قرار داشتند و عملیات تهاجمی در برابر طالبان اجرا نمی‌کردند.

اما روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته (۲۳ ثور) محمداشرف غنی در واکنش به حمله بر شفاخانه صد بستر دشت برچی کابل و حمله بر مراسم تشییع جنازه در ننگرهار، به نیروهای امنیتی دستور داد که از حالت دفاعی فعال خارج و به حالت تهاجمی تغییر موضع بدهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *