جمعیت اسلامی اعلام کرد در توافق عبدالله و غنی شریک نیست

اطلاعات روز: حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرده است که نتیجه‌ی اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری فاقد استندردهای لازم مشروعیت بوده و هر گونه حکومت برآمده از دل این انتخابات مشروعیت و اعتبار قانونی ندارد.

در اعلامیه‌ی این حزب که امروز (دوشنبه، ۲۹ ثور) منتشر شده، آمده است که توافق سیاسی که روز گذشته میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله امضا شد، نتیجه‌ی تقلبی انتخابات ششم میزان را مشروعیت بخشیده و اراده‌ی واقعی مردم را نیز نادیده گرفته است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که توافق سیاسی بین غنی و عبدالله به اعتماد و باور ملی به روندهای مردم‌سالاری آسیب جدی زده است. جمعیت اسلامی تأکید کرده است که در توافق سیاسی غنی و عبدالله شریک نیست.

توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله پس از چاشت دیروز (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) در ارگ ریاست‌جمهوری به امضا رسید. آقای عبدالله براساس این توافق سیاسی، ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به عهده گرفته و اعضای تیم او نیز در کابینه مشارکت خواهند داشت.

معرفی اعضای کابینه به‌شمول وزارت‌خانه‌های کلیدی از سوی غنی و عبدالله به‌گونه‌ی مساویانه صورت می‌گیرد و والیان ولایات نیز براساس «یک قاعده مورد توافق دو جانب» معرفی می‌شوند.

حزب جمعیت اما گفته است که در توافق سیاسی غنی و عبدالله ساختار متمرکز قدرت حفظ شده و پذیرش آن برای این حزب به معنای عبور از خط سرخ و زیر پا گذاشتن اصل این حزب مبنی بر «توزیع افقی قدرت» است.

این در حالی است که عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان سال گذشته از آدرس حزب جمعیت اسلامی برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری نامزد شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *