وزارت صحت: نخستین بار تست کرونا در کشور در ظرف یک ساعت انجام خواهد شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که پنج‌هزار بسته تشخیصی GeneXpert را به‌دست آورده است که از آن برای آزمایش کارمندان صحی مشکوک به ویروس کرونا استفاده خواهد شد.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه که امروز (چهارشنبه، 7 جوزا) در یک نشست خبری مشترک با والی کابل و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت می‌کرد، گفت که این دستگاه قادر است تا تست نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا را در ظرف یک ساعت انجام بدهد.

آقای مجروح همچنان گفت که دستگاه GeneXpert از دستگاه‌های کمیاب در دنیاست که نتایج آزمایش آن از نظر کیفی با نتایج تست PCR در یک سطح قرار دارد.

از سوی هم، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت که ظرفیت تست PCR هر روز در حال افزایش است و تلاش می‌شود که ضمن حفظ ظرفیت موجود، ظرفیت تست PCR در روزهای آینده به دوهزار و 500 تست در روز افزایش یابد.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افزود که جدی نگرفتن کرونا توسط مردم به افغانستان مصیبت خلق کرده و تعداد زیادی از مردم در حال غرق شدن در این مصیبت هستند.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل نیز در این نشست خبری از مردم خواست که به رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه عمل کرده و برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا با دولت همکاری کنند.

آقای حیدری همچنان از مردم خواست که پیش از آن‌که جاده‌ها از اجساد ناشی از مریضی «کووید19» پر شود، در خانه بمانند.

والی کابل در عین حال از مردم خواست که نیروهای امنیتی را مجبور نکنند که از قوه‌ی قهریه در برابرشان استفاده کنند. او تأکید کرد در صورتی که دکان‌ها و مارکت‌هایی که رهنمودهای صحی را رعایت نکنند، مسدود خواهد شد.

عبدالمنان شیوای شرق، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفت در صورتی که به دستورات وزارت صحت عمل نشود، افغانستان به استقبال فاجعه خواهد رفت.

این در حالی است که براساس آمار رسمی وزارت صحت، در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۹۹۴ نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت تست شده که از این میان ۶۲۵ مورد آن مثبت تشخیص شده است.

وحید مجروح همچنان گفت که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۴۵۶ نفر افزایش یافته است. کابل، هرات، قندهار، بلخ و ننگرهار بیشترین افراد مبتلا به کرونا را دارند.

آقای مجروح همچنان گفت که در بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۱۰ فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته و شمار بهبودیافتگان به یک‌هزار و ۱۳۸ نفر رسیده است.

همچنان در بیست‌وچهار ساعت گذشته هفت فرد مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند. شمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز به ۲۲۷ نفر رسیده است. به گفته‌ی معین وزارت صحت، در میان جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا، 18 کارمند صحی نیز شاملند.