غرق کارجویان افغان در هریرود؛ والی هرات: خون هم‌وطنان خود را قربانی مصلحت نمی‌کنیم

اطلاعات روز – هرات: سید عبدالوحید قتالی، والی هرات در واکنش به غرق‌شدن کارجویان افغان در امتداد رودخانه‌ی هریرود می‌گوید که خون افغان‌ها در «هیچ میز»ی به معامله گذاشته نمی‌شود.

آقای قتالی که امروز (پنج‌شنبه، 8 جوزا) در یک کنفرانس خبری مشترک با شماری از خانواده‌های این کارجویان در هرات صحبت می‌کرد، گفت که باید نتایج تحقیقات در مورد کشته‌شدن کارجویان افغان پایان یابد.

او تأکید کرد: «آیا قرار است که از خون هم‌وطنان خود بگذریم؟ یا این را قربانی مصلحت‌ها بکنیم؟ به شما اطمینان می‌دهیم که ما هر نوع روابطی که با هر کشوری داشته باشیم و هر نوع تعاملی داشته باشیم، خون هم‌وطنان ما به سوادی میز گذاشته نمی‌شود.»

والی هرات افزود که باید طرف ایران بپذیرد که کارجویان افغان در مرز با ایران غرق شده‌اند. او بیان داشت: «حالا مصلحت برای من نتیجه‌ی تحقیقات [کشته‌شدن کارجویان افغان] است. نتیجه من خون هم‌وطنان من هست که بالاخره با استدلال، یک طرف قضیه بپذیرد که بانی این جنایت کی بوده؟»

والی هرات گفت که سه کودک نیز در میان کشته‌شدگان در رودخانه‌ی هریرود بوده‌اند.

در همین حال محمدجان میرزایی، نماینده‌ی خانواده‌های غرق‌شدگان در رودخانه‌ی هریرود به روزنامه اطلاعات روز گفت که باید حکومت افغانستان به‌گونه‌ی همه‌جانبه کشته‌شدن کارجویان افغان را بررسی کند.

او هم چنین از دادگاه‌های بین‌المللی خواست که به جنایت هولناک کشته‌شدن کارجویان افغان رسیدگی کنند.

او هشدار می‌دهد تا زمانی که عدالت تأمین نشود، آنان دست از اعتراض نخواهند کشید.

از سویی هم، مقام‌های محلی هرات می‌گویند که افزون بر کمک‌های نقدی، فرصت‌های شغلی مناسب برای بستگان غرق‌شدگان رودخانه‌ی هریرود و نجات‌یافتگان ایجاد خواهد شد.

یافته‌های هیأت حقیقت‌یاب حکومت افغانستان نشان می‌دهد که 46 شهروند کشور به گونه‌ی قاچاقی وارد ایران شده بودند و شماری از این افراد مجبور شده‌اند که خودشان را در رودخانه‌ی هریرود غرق کنند.

شماری از شاهدان عینی این رویداد نیز مدعی شده بودند که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه، آنان را مجبور کرد‌ه‌اند که خودشان را به عمق رودخانه‌ی هریرود در منطقه‌ی دهانه‌ی ذوالفقار پرتاب کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *