حکومت افغانستان از تصمیم مشروط‌کردن کمک‌های اتحادیه اروپا استقبال کرد

اطلاعات روز: یک روز پس از اعلام تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر مشروط‌کردن کمک‌های سیاسی و مالی این اتحادیه به حفظ نظام جمهوریت در افغانستان، حکومت از این تصمیم استقبال کرده است.

در خبرنامه‌ای که امروز (شنبه، 10 جوزا) از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان از تصمیم اخیر شورای اتحادیه اروپا به‌خاطر حمایت از روند صلح و انکشاف افغانستان و اینکه در کنار افغانستان باقی می‌ماند، استقبال می‌کند.»

در خبرنامه همچنان گفته شده است که روابط استراتیژیک افغانستان و اتحادیه اروپا به‌خاطر تقویت ارزش‌های مشترک و مبارزه با تهدیدات مشترک همچنان پابرجا می‌ماند.

ارگ ریاست‌جمهوری با ابراز امتنان از حمایت‌های «دوام‌دار» اتحادیه اروپا از افغانستان به‌خصوص در زمینه‌ی تقویت دموکراسی، حقوق بشر، انکشاف پایدار و حقوق زنان، گفته است که این حمایت‌ها دوطرف را برای رسیدن به هدف مشترک بیشتر از پیش متهعد می‌کنند.

در خبرنامه تأکید شده است که افغانستان و اتحادیه اروپا در دو دهه‌ی گذشته مشترکا با تروریزم به‌خاطر مبدل‌نشدن افغانستان به لانه‌ی امن تروریستان مبارزه کرده و قربانی‌های زیاد را متقبل شده‌اند.

اتحادیه اروپا دیروز (جمعه، 9 جوزا) با نشر اعلامیه‌ای از روند صلح افغانستان اعلام حمایت کرده و گفته است که کمک‌های سیاسی و مالی این اتحادیه به افغانستان در آینده مشروط به حفظ جمهوریت و دموکراسی می‌باشد.

این اتحادیه تأکید کرده بود که در روند صلح افغانستان باید نظام جمهوریت، دستاوردهای 19 سال گذشته و حقوق شهروندی حفظ شود.

این اتحادیه همچنان خواستار آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان شده، گفته است که از رسیدن به یک توافق سیاسی که به تأمین صلح دایمی در افغانستان بیانجامد، حمایت می‌کند.

گروه طالبان نیز پیشتر به این اعلام اتحادیه اروپا واکنش نشان داده است. این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از اعلام حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌های صلح استقبال می‌کند.

این گروه اما مشروط‌کردن کمک‌های اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ نظام جمهوریت را «متصادم» با حق استقلال افغانستان خوانده است.

در اعلامیه‌ی طالبان گفته است شده است که نظام‌های «تحمیل‌شده از خارج» در افغانستان قابل‌قبول نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *