ادعای ساخت واکسین کرونا توسط «الکوزی»؛ فعالیت یک مرکز صحی در کابل متوقف شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که فعالیت یک مرکز صحی در کابل که واکسین و داروی درمان ویروس کرونای «حکیم الکوزی» را می‌فروخت، متوقف شده است.

در خبرنامه‌ای که امروز (شنبه، 10 جوزا) از سوی وزارت صحت عامه به نشر رسیده، از این مرکز صحی به‌نام «کلینیک سبحان» نام برده و آمده که فعالیت این مرکز از سوی هیأت مشترک این وزارت و شورای طبی افغانستان متوقف شده است.

به نقل از خبرنامه، این تصمیم به دلیل تجمع افراد ملوث و مشکوک به ویروس کرونا و همچنان جلوگیری از ازدحام و انتشار این ویروس گرفته شده است.

از سویی هم، وزارت صحت عامه گفته است که این مرکز صحی جواز فعالیت رسمی و کارمند مسلکی صحی نداشته است. همچنان ترکیب واکسین و داروی درمان کرونا که در این مرکز به فروش می‌رسیده، نامعلوم می‌باشد.

وزارت صحت گفته است که شخص حکیم الکوزی نیز فاقد سند علمی و جواز تهیه و ساخت ادویه‌ی یونانی می‌باشد.

با این حال این وزارت گفته است که از مواد تهیه‌شده توسط این شخص نمونه‌برداری شده تا در لابراتوارهای تشخصیه و کنترل اداره‌ی ملی تنظیم ادویه بررسی شود.

از سویی هم وحید مجروح، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت گفته است که در صورت اثبات ادعای حکیم الکوزی، این وزارت از او حمایت می‌کند.

او تأکید کرده است در صورتی که مؤثریت واکسین و داروی ساخته‌شده توسط این فرد مؤثریت داشته باشد و در ساخت آن معیارات طبی رعایت شده باشد، وزارت صحت تمامی تسهیلات تخنیکی و مسلکی لازم را برای او فراهم می‌کند.

معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه اما تأکید کرد تا زمانی که این محصول مورد ارزیابی و تأیید مطالعه‌ی لابراتواری قرار نگرفته باشد، اجازه‌ی توزیع آن مجاز نمی‌باشد.

او همچنان افزود موادی که از سوی حکیم الکوزی تحت واکسین و داروی کرونا توزیع شده، نیز تأیید نمی‌کنند. همچنان این وزارت گفته که از توزیع و تطبیق هر نوع محصول دوایی و یونانی که قبلا مورد تأیید وزارت صحت قرار نگرفته، جلوگیری می‌کند.

حکیم الکوزی پیشتر ادعا کرده بود که با این واکسین و دارو توانسته تعدادی زیادی از بیماران ویروس کرونا در ولایت‌های کابل و قندهار را تداوی کند.

این در حالی است که تعداد مبتلایان ویروس کرونا در کشور به 14 هزار و 525 نفر رسیده است. از این میان، 249 نفر جان باخته و یک‌هزار و 303 نفر نیز بهبود یافته‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. من نظر محترم حبیبی را تائید می کنم، اما شخصا از کسانی که کرونا داشته اند، شنیده ام که۳-۴ قطره ی واکسین محترم حکیم الکوزی، در مدت کمتر از نیم ساعت حالت بیمار را بهبودی می بخشد. پس این نتنها واکسین، بلکه درمان عالی است که حتی بیمار را بعد از ابتلا به ویروس نیز تداوی می کند. حالانکه واکسین بیمار را از ابتلا وقایه نموده اما تداوی نمی تواند. پس این یک درمان فوق‌العاده است که آقای الکوزی عرضه کرده و حتی وی آنرا بصورت مجانی بدسترس بیماران قرار داده بود. اما شنیدیم که سفیر امریکا در کابل به او پیشنهاد نموده که خودش و تمام خانواده اش را به امریکا می فرستد، بشرطی که او حاضر به همکاری با آنان شود…که آقای الکوزی پیشنهاد سفیر را نپزیرفته و خواستار دوام خدمت به مردم جنگ زده ی افغانستان شده است. بعد ازان دیگر بهانه سازی های وزارت صحت عامه شروع شده و جلو فعالیت حکیم الکوزی ببهانه های مختلف، گرفته شده است. روی سخنم با وزارت صحت عامه و بالخاصه وحید مجروح است که در مملکتی که در کنار جنگ و بقیه بدبختی ها بشمول کرونا، وقتی شما عمدا یا تصادفا بمردم خدمت نمی کنید، چرا نمی گزارید حکیم با دوای یونانی که جنبه ی عنعنوی دارد و همیشه در کشور مروج بوده و مجانا در دسترس مردم قرار داشته، خدمت کند و ملت بی غذا و دوا را تداوی کند؟ آیا ترس از الله متعال ندارید؟ کفار و بی دینان، کرونا را نوعی انتقام و عذاب الهی دانسته و می کوشند به اصلاح خویش بپردازند اما شما نه! از خدا بترسید و این درمان را وسیله ی تداوی ملت محروم و بی دفاع نموده و هم با کمک به حکیم الکوزی و معرفی واکسین به نهاد های صحی خارجی، بالخاصه موسسه ی صحت جهانی، بخود هم خدمت کنید و بجهان نیز! و السلام

  2. سلام و عرض ادب خدمت شما
    به نظر بنده باید وزارت صحت عامه هر چه زودتر این حکیم را برده ودر یک لابراتوار مجهز دارویش را آزمایش کنند و برای،بیماران کرونا در شفاخانه های مخصوص کرونا برای یک هفته تست،شود اگر نتیجه مثبت داد هر چه زودتر این موضوع جهانی شود و استفاده ملی از آن صورت بگیرد و به تمام جهان با در نظر داشت امتیاز برای کشور عزیز ما به جهان صادر شود واگر دروغ است شخص مذکور را به ادارات کشفی و جزایی معرفی کنند تا از یک طرف از کلاه برداری جم جلوگیری شود وهم از بیا بارک جلو گیری شود. تشکر حبیبی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *