ویروس کرونا در افغانستان

ابتلای ۱۵۲۰۵ نفر به کرونا؛ وزارت صحت: به منابع انسانی نیاز جدی داریم

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که در بیست‌وچهار ساعت گذشته یک‌هزار و ۱۱۲ نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت تست شده است که از این میان، نتیجه‌ی ۶۸۰ مورد آن مثبت تشخیص شده است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه امروز (یک‌شنبه، ۱۱ جوزا) در یک نشست خبری گفت که شمار مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است. کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، قندهار و پکتیا بیشترین افراد مبتلا به کرونا را دارند.

آقای مجروح همچنان گفت که در بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۲۵ فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند. براساس معلومات وزارت صحت، دو نفر در بلخ و ۲۳ نفر دیگر در بغلان بهبود یافته‌اند. شمار بهبودیافتگان به یک‌هزار و ۳۲۸ نفر رسیده است.

همچنان در بیست‌وچهار ساعت گذشته هشت فرد مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند. از این میان، دو نفر در هرات، یک نفر در بلخ، سه نفر در بغلان و دو نفر دیگر در ولایت کنر در اثر کرونا فوت شده‌اند. شمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز به ۲۵۷ نفر رسیده است.

هم‌زمان با این، معین وزارت صحت عامه می‌گوید که این وزارت به‌صورت جدی به منابع انسانی نیاز دارد. آقای مجروح گفت که قرار است ۲۷ هزار بستر در شفاخانه‌های کابل و ولایات ایجاد شود و ایجاد این بسترها به پرسونل صحی نیاز دارد.

او افزود که وزارت صحت عامه به تازگی ۴۰۰ بست صحی را به اعلان سپرده و به‌زودی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ بست دیگر را نیز به اعلان می‌سپارد. مجروح از متخصیین، داکتران معالج، نرس‌ها، قابله‌ها و کارمندان خدماتی خواست که برای احراز این بست‌ها به وزارت صحت عامه مراجعه کنند.

از سوی هم، معین وزارت صحت عامه گفت که این وزارت به تازگی یک تیم متخصص را استخدام کرده تا به افراد مشکوک به کرونا و افرادی که تست کرونای‌شان مثبت تشخیص شده و می‌خواهند در خانه بمانند، مشوره‌ها و رهنمودهای صحی ارایه کند.