کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر خواستار مشارکت قربانیان جنگ در مذاکرات بین‌الافغانی شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار مشارکت و حضور قربانیان جنگ در مذاکرات صلح بین‌الافغانی شده، می‌گوید که طرف‌های مذاکره‌کننده زمینه‌ی اشتراک آنان را فراهم کنند.

این کمیسیون امروز (سه‌شنبه، 13 جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است که روند اشتراک قربانیان جنگ، عامه‌ی مردم و کارشناسان در مذاکرات صلح باید با استفاده از «سنت کهن مشارکت و مشوره در افغانستان» صورت گیرد.

در اعلامیه تأکید شده است: «این امر (حضور و اشتراک قربانیان جنگ و عامه‌ی مردم در مذاکرات بین‌الاافغانی) می‌تواند به افزایش میزان پشتیبانی مردم از مذاکرات و درک و حمایت از نتایج آن منجر شود.»

همچنان کمیسیون حقوق بشر افزوده است که مشارکت گسترده‌ی مردم در مذاکرات می‌تواند آگاهی و توجه طرف‌های درگیر را به همه‌ی کسانی که متحمل «درد و رنج» شده‌اند، نشان دهد و فرصت به‌روز دیدگاه‌های جدید را برای بهبود روند مذاکرات فراهم کند.

این کمیسیون به طرف‌های مذاکره‌کننده پیشنهاد کرده است که تعدادی از قربانیان جنگ را از سراسر کشور انتخاب کنند تا در مورد تجربه‌ی خود از منازعه و درگیری با طرفین به‌طور مستقیم بیان کنند. هدف از این اقدام برجسته‌کردن اهمیت موضوع قرباینان برای طرف‌ها و رساندن صدای قربانیان خوانده شده است.

کمیسیون حقوق بشر افزوده است که روند گزینش این قربانیان باید توسط نهادهای بی‌طرف و مستقل مورد توافق طرف‌های مذاکره‌کننده صورت گیرد.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون در مورد حضور و اشتراک کارشناسان در مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز گفته شده است که طرفین مذاکرات یک کمیته‌ی فرعی را برای ملاقات در فاصله‌ی زمانی منظم با یک گروه کارشاسان متشکل از فعالان حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی شکل دهند.

در اعلامیه تأکید شده است که نیاز نیست این کمیته اطلاعات محرمانه را با کارشناسان به‌اشتراک بگذارند. کارشناسان اما می‌توانند «پیشنهاد‌ات مدون خود را به کمیته‌ی فرعی مذاکره‌کنندگان ارائه کنند و به پرسش‌های کمیته فرعی در مورد موضوعات خاص مندرج در دستورکار‌ مذاکرات پاسخ دهند».

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان پیشنهاد کرده است که در صورت مساعدبودن زمینه و شرایط به‌خاطر شیوع ویروس کرونا باید یک «جرگه‌ی مشورتی ملی» قربانیان برای بحث درباره‌ی مسائیل قربانیان، عدالت و مصالحه برگزار شود.

به گفته‌ی این کمیسیون با آنکه این جرگه‌ی مشورتی صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد، اما زمینه‌ی بحث در مورد جوانب مختلف مسائیل مربوط به قربانی را فراهم می‌کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حالی خواستار مشارکت قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شده است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی سه روز پیش (سه‌شنبه، 13 جوزا) در دیداری با هیأت گفت‌وگوکننده‌ی دولت گفته بود که مذاکرات بین‌الافغانی تا دو هفته‌ی دیگر ممکن آغاز شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *