توقعات مردم از حکومت جدید

مردم افغانستان انتظارهای زیادی از حکومت جدید‌شان دارند. مردم امیدوارند که شروع به کار حکومت جدید، سرآغاز فصل جدیدی باشد که تحول، تغییر مثبت و پیشرفت را در زندگی و کشورشان پدید آورده و از گذشته‌ی نابه‌سامان، ناامن و در‌مانده‌ی یک‌دهه‌ی گذشته عبور کنند. مردم افغانستان به انتخابات به چشم فرصتی برای تحول و تغییر می‌نگریستند و دقیقا به همین خاطر بود که در دو مرحله‌ی انتخابات علی‌رغم تهدیدها و چالش‌های فراوان، به‌صورت گسترده به پای صندوق‌های رای‌دهی شتافتند. مردم افغانستان می‌دانند که روند جاری در کشور و رویه‌ی سیاسی و دولت‌داری که در سیزده سال گذشته از سوی رییس جمهور و حکومت قبلی اختیار شده بود، برای نیازها و شرایط افغانستان پاسخ‌گو نیست و نیاز به تغییر استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها در امر دولت‌داری می‌باشد. سیزده سال گذشته علی‌رغم دست‌آوردهای چشم‌گیرش و فرصت‌هایی که برای مردم خلق شد‌ اما به رویه‌ای کلیشه‌ای تبدیل شده و استراتژی‌ها و سیاست‌های دولت در بسیاری از عرصه‌ها به بن‌بست خورد و به شکست انجامید. سیاست آشتی‌جویانه‌ی دولت در خصوص جنگ و صلح با طالبان، مشی محافظه‌کارانه و سهل‌انگارانه در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری، بی‌تفاوتی در برابر رشد ساختار‌ها و قدرت‌های موازی، رشد رویه‌ی اندیوالی و تیکه‌داری قومی و سیاسی در کشور و بی‌ثباتی در سیاست خارجی افغانستان از جمله‌ی رویه‌های اشتباه و غیر‌مؤثر حکومت قبلی بودند که همگی به بن‌بست خوردند. بنابراین، مردم افغانستان اکنون در روزهای نخست حکومت جدید، تجربه‌ی سیزده سال گذشته را در پیش چشمان‌شان دارند و رویه‌های اشتباه و ناکام گذشته را یکی یکی می‌دانند و از این‌رو، از حکومت جدید توقع دارند که این رویه‌ها را کنار نهاده و تغییرات جدی در سیاست‌های داخلی و خارجی‌‌اش وارد کند.

رییس جمهور غنی و تیم جدیدی که قرار است جای حکومت قبلی را بگیرد، تجربه‌ی سیزده سال گذشته را در پیش چشمان‌شان دارند و انتظار می‌رود که با درک رویه‌های اشتباه و سیاست‌های نادرست سیزده سال گذشته، مشی جدیدی را روی دست گیرند و نگذارند که مردم افغانستان بار دیگر شاهد از دست رفتن فرصت‌های‌شان باشند.

ظاهرا به نظر می‌رسد که رییس جمهور غنی اراده‌ی تغییر مثبت و تحول را دارد. او کارش را با گام‌های جدی و قاطع در مبارزه با فساد اداری و اصلاحات انجام داد. هم اکنون نیز قاطعانه روی برنامه‌ی اصلاحات در ساختار‌های اداری افغانستان کار می‌کند. در خصوص جنگ و صلح با طالبان نیز حداقل چند حرف روشن و قاطعانه‌ گفته است که حداقل نشان می‌دهد، نوع نگاه او به این موضوع جدی و متفاوت از رییس جمهور کرزی است. در حال حاضر او به تنهایی و یک‌تنه به جنگ مافیای فساد و اختلاس رفته و تا این دم که به‌پای فرمان‌های قاطعانه و حرف‌هایش بوده است. هشدار‌ها و اقدام‌های تازه‌ی او در پیکر خواب رفته و تنبل بروکراسی دولت افغانستان نیز تأثیر کرده است. در طول یک هفته‌ی گذشته، مسئولان وزارت‌خانه‌ها و دیگر نهادهای دولتی در تلاش شفاف‌سازی پرونده‌ها و امورات‌شان بوده و تلاش می‌کنند که به رییس جمهور جدید افغانستان گزارش قابل قبولی از کارکردهای‌شان بدهند. صدها و هزاران پرونده‌ی فراموش شده که در طول سیزده سال گذشته به‌خاطر سستی ادارات و در گرداب فساد اداری فراموش شده بودند، اکنون به گردش افتاده‌اند.

این اقدام‌ها امیدهای زیادی را برای مردم افغانستان ایجاد کرده‌اند. مردم اکنون چشم‌انداز آینده‌‌ را روشن‌تر می‌بینند و شبح ترسناک و مایوس کننده‌ای که یک‌ماه پیش و در گیر و دار‌های جنجال‌های انتخاباتی خلق شده بود، برطرف شده و مردم افغانستان آینده‌ی‌شان را روشن‌تر می‌بینند. دولت به تنهایی از عهده‌ی این انتظارها برآمده نمی‌تواند. باید مردم افغانستان نیز حکومت جدیدشان را در مبارزه با فساد اداری و ایجاد اصلاحات کمک کرده و در ایجاد تحول و تغییر مثبت در زندگی و کشورشان، حکومت جدید را کمک کنند.