کمیسیون انتخابات: تا دو روز دیگر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص خواهد شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که تا دو روز دیگر، یعنی سه‌شنبه هفته‌ی جاری، زمان نهایی برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص خواهد شد.

این کمسیون همچنان اعلام کرده که پیشنهادش را در این زمینه به رییس جمهور ارائه می‌کند.

عزیز بختیاری، عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفته که این کمیسیون پیشنهاد خود را به رییس جمهور ارائه می‌کند و در صورت آمادگی ریاست جمهوری در همکاری برای برگزاری انتخابات پارلمانی، آن وقت کمیسیون زمان برگزاری انتخابات را اعلام خواهد کرد.

این در حالی‌ست که به تاریخ 29 جوزای سال جاری، در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری مبنی بر توافق بر ادامه‌ی کار مجلس فعلی، حکومت متعهد شده بود که تا یک ماه دیگر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را تعیین و تقویم انتخاباتی را اعلام خواهد کرد.

اما از نشر این اعلامیه تا کنون نزدیک به سه ماه می‌گذرد ولی زمان برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان نامعلوم است.

از سویی هم، هشت روز از فرمان رییس جمهور غنی در پیوند به تایید هفت ماده پیشنهادی کمیسیون ویژه‌ اصلاح نظام انتخاباتی و مشخص ساختن زمان برگذاری انتخابات پارلمانی می‌گذرد. اما تا هنوز هم این فرمان به کمیسیون انتخابات نرسیده است.

بختیاری در این مورد گفته است: «متأسفانه این بی‌نظمی‌ها در همه‌ ابعاد حکومت وجود دارد؛ با توجه به این‌که مسئله انتخابات از مهم‌ترین مشکلات کشور ما است. حتا یک فرمانی که داده می‌شود در طی دو هفته یا کم بیش نمی‌رسد.»

انتظار می‌رود که روز سه‌شنبه زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص شده و این زمان مثل وعده‌ها قبلی به درازا نکشد.

درهمین حال تأکید ریاست جمهوری در مورد به میان آوردن اصلاحات بنیادین در نظام انتخاباتی و مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی است.

سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری گفته است: «آغاز کار کمیسیون گزینش نیازمند یک سلسله اقدامات تخنیکی است که کار بالای آن جریان دارد. آن‌چه که در فرمان رییس جمهور صراحت دارد، این است که این کمیته باید کارش را به زودترین فرصت آغاز کند؛ به‌خاطری این‌که پافشاری رییس جمهور افغانستان همین بوده که اصلاحات بنیادی صورت بگیرد و آغاز کار این کمیته یکی از آن‌ها می‌باشد.»

کمیسیون مستقل انتخابات درحالی از مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی سخن می‌زند که اداره‌ امور  خبر داده است که کمیته‌ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در همین هفته به کارش آغاز می‌کند.

اداره‌ امور که مسئولیت تطبیق فرمان تقنینی رییس ‌جمهور در زمینه‌ اصلاح نظام انتخاباتی را دارد، گفته: «این کمیته و رییس‌ جمهور برای گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به دقت عمل خواهند کرد تا شفافیت و سلامت انتخابات‌های آینده کشور تضمین شود.»

بر بنیاد فرمان تقنینی تازه‌ی رییس‌جمهور، کمیته‌ی گزینش باید ایجاد شود؛ کمیته‌یی که وظیفه دارد افراد تازه‌ را برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس‌جمهور پیشنهاد کند که این کمیته هفت عضو خواهد داشت.

اما مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داده‌اند، هیچ‌کس حق برکناری کمیشیران این کمیسیون را ندارد، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و حکومت در این زمینه قانون را زیرپا نکنند.

یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون پیشتر گفت، مطابق قانون اساسی، کمیشنران کمیسیون انتخابات برای شش سال انتخاب شده‌اند، هیچ‌کس حق ندارد آنان را پیش از این موعد بدون کدام دلیلی برکنار کند، اگر کمیشنران بر اساس سلیقه‌های شخصی سبک‌دوش شوند، پیامدهای بدی را به دنبال خواهد داشت.

برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در زمان معین آن، و وعده‌های تکراری حکومت در این مورد از جمله‌ی دیگر مسایلی است که به نحوی ناکامی حکومت وحدت ملی را نشان می‌دهد.

دوره‌ی کاری مجلس فعلی به تاریخ اول سرطان سال جاری پایان یافت، نظر به قانون اساسی انتخابات پارلمانی باید در ماه‌های ثور و جوزای سال روان برگزار می‌شد. اما این انتخابات به دلیل نبود بودجه و عدم آمادگی حکومت برگزار نشد و ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای بر ادامه‌ی کار مجلس فعلی توافق کرد که یک روز بعد مجلس نیز این اعلامیه را تایید کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *