واشنگتن پست: آمریکا از حضور ملا عمر در پاکستان باخبر بوده است

اطلاعات روز: پس از نشر خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان در پاکستان و رد سفر ملا عمر به پاکستان تا هنگام مرگ، توسط این گروه، اکنون روزنامه‌ی آمریکایی واشنگتن پست می‌گوید به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد آمریکا از حضور ملا عمر در پاکستان باخبر بوده است.

 این روزنامه می‌گوید که این مدارک نشان می‌دهند که لئون پانتا، رییس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل سال ۲۰۱۱ به رییس جمهور وقت پاکستان گفته است که آمریکا از حضور ملا محمد عمر در شهر کراچی خبردار شده است.

به روز چهار شنبه هفته‌ی گذشته ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات  آن‌ها ملا محمد عمر، در اپریل ۲۰۱۳ میلادی در پاکستان درگذشته است.

حسیب صدیقی، سخن‌گوی ریاست عمومی امنیت ملی  نیز گفت که ملا عمر در شفاخانه‌ی در شهر کراچی به شکل مرموزی درگذشته است.

اما یک روز پس از آن، گروه طالبان با تایید مرگ ملا عمر گفت که او تا هنگام مرگ، هرگز افغانستان را ترک نکرد.

با این حال این روزنامه آمریکایی بر مبنای اسناد دیپلماتیکی که به دست آورده می‌گوید که آقای پانتا در دیدار با آصف علی زرداری، رییس جمهوری وقت پاکستان به او گفته که آن‌ها اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد ملا محمد عمر در شفاخانه‌ی دانشگاه آغاخان در شهر کراچی، تحت درمان است.

به نوشته‌ی واشنگتن‌پست، آقای پانتا این سخنان را در جریان سفر آقای زرداری به آمریکا در جنوری ۲۰۱۱ با او مطرح کرده است.

از سویی هم این روزنامه بر مبنای مدرک دیگری نوشته است که ژنرال داگلاس لوته، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور افغانستان و عراق و دست‌یار رییس جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۰ به مقام‌های پاکستانی گفته که رهبران ارشد شورای کویته، از جمله ملا عمر در مناطق میان کویته و کراچی ساکن هستند.

با این حال ندیم هوتیانا، سخن‌گوی سفارت پاکستان در واشنگتن، گفته است که مرگ ملا عمر در پاکستان و اطلاع مقام‌های پاکستانی از حضور او در این کشور “ادعایی بی‌اساس” است.

آقای هوتیانا به واشنگتن پست گفته است: «اطلاعات واضحی در مورد زمان و مکان مرگ ملا عمر وجود ندارد و در بیانیه گروه طالبان نیز قاطعانه گفته شده که او هیچ وقت افغانستان را ترک نکرده است.»

اما مقام‌های آمریکایی از اظهار نظر در مورد مدارک که واشنگتن پست بدست آورده، خوداری کرده است. نماینده خاص آمریکا برای افغانستان و پاکستان در کابل نیز از دادن جزئیات در مورد مرگ ملا عمر خودداری کرد و گفت که آن‌ها در این مورد تحقیقات لازم را انجام داده و بعداً معلومات شان را با رسانه‌ها شریک خواهند کرد.

با تایید خبرگ مرگ ملا عمر، گروه طالبان روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای خبر دادند که این گروه ملا اختر محمد منصور را به عنوان رهبر جدید این گره تعیین کرده اند.

خبر مرگ ملا عمر پیش از آن به نشر رسید که قرار بود دور دوم گفت‌وگو‌های صلح افغانستان و طالبان دیروز جمعه، 31 جولای، در پاکستان برگزار شود. وزارت خارجه‌ی پاکستان اعلام کرد که به علت خبر مرگ ملا عمر، دور دوم این گفت‌وگوها مدتی به تعویق افتاده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *