گسترده‌ترین تظاهرات عدالت خواهی تاریخ افغانستان

اطلاعات روز: صدها هزار نفر از شهروندان کابل، امروز در پیوند به بی‌توجهی حکومت به وضعیت نامناسب امنیتی و سربریده شدن هفت باشنده ولایت غزنی در ولایت زابل، تظاهرات کردند.

مظاهره‌کنندگان تابوت‌های هفت شهید زابل را بر شانه‌های خود حمل کرده و پُشت دروازه‌های ارگ ریاست جمهوری تجمع نموده‌اند.

معترضان با سر دادن شعارهای «هم‌صدا شویم تا رها شویم»، «عدالت خواست ملی ماست»، «دادخواهی هدف ملی ماست»، «مرگ بر طالبان تروریست» و «طالب جنایت می‌کند، ارگ حمایت می‌کند»، خواهان تأمین امنیت شهروندان کشور شده وقطع‌نامه پنج ماده‌ای را صادر کردند.

در ماده اول این قطع‌نامه آمده است: «با راه‌اندازی عملیات تصفیوی قاطع و سریع، قاتلین شهدای زابل و تمام عاملان جنایت و ناامنی در این ولایت، به زودترین فرصت ممکن دست‌گیر، محاکمه و با در نظرداشت تمام معیارها و موازین حقوق بشری و اصول محاکم ملی و بین‌المللی مجازات شوند.»

هم‌چنان معترضان خواهان تشکیل یک قول اردوی فعال و مجهز در تشکیلات اردوی ملی افغانستان برای حفاظف از امنیت کلی هزاره‌جات با چهار فرقه در چهار زون امنیتی بامیان، دای‌کندی، جاغوری و غزنی، بهسود و دایمیرداد، شدند.

در ماده سوم این قطع‌نامه یادآوری شد: «برای تأمین امنیت و رسیدگی به مشکلات اداری مردم ولسوالی‌های جاغوری، مالستان، قرباغ، ناور و جغتو تشکیل واحد اداری مستقل ولایت جاغوری و غزنی باختری منظور و عملی شود.»

معترضان هم‌چنان خواستار افزایش تشکیلات پولیس ملی در تمامی ولسوالی‌هایی که با تهدید طالبان و سایر تروریستان قرار دارند، شدند.

در پایان این قطع‌نامه معترضان در مقابل ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفتند: «برای بزرگداشت از حرمت شهدای مظلوم و بی‌گناهی که در زابل به شهادت رسیدند، تپه‌ای در شهر کابل، بنام «تپه‌ی شهدا» نام‌گذاری شده و پیکرهای پاک شهیدان در آن به خاک سپرده شوند.»

نیروهای ویژه گارد ریاست جمهوری عصر امروز برای متفرق ساختن مردم فیرهای هوایی انجام دادند که باعث جراحت هشت تن به شمول یک خبرنگار گردید.

ریاست جمهوری هنوز واکنش جدی به مطالبات مردم نشان نداده است. رییس جمهور غنی در پیام تلویزیونی صرفاً گفته است که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث اقدام خواهد کرد و انتقام خون شهدا را از طالبان و گروه‌های تروریستی می‌گیرد.

ظاهراً این گفته‌های رییس جمهور قناعت معترضان را حاصل نکرده و جمعیت کثیری هنوز در اطراف ارگ ریاست جمهوری حضور دارند.

معترضان هشدار می‌دهند که تا زمان برآورده شدن کامل خواست‌های شان، به تظاهرات ادامه خواهند داد و دولت را به مسئولیت پذیری وادار خواهند کرد.

هم‌زمان با اعتراض گسترده مردم در کابل، نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، سفارت امریکا در کابل، نماینده ویژه اتحادیه اروپا، اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان، محصلین و دانش‌آموختگان هزاره مقیم امریکا، نهادهای فرهنگی-اجتماعی شهروندان افغانستان مقیم‌هالند و مجلس نمایندگان افغانستان در پیوند به این اعتراض واکنش نشان داده و سربریدن هفت تن در زابل را جنایت ضد بشری خوانده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. امریکا هم مانند پاکستان در موردافغانستان از دو روی و منافقت کار میکرد دوست صادق و راست کار برای افغانستان نیست .

    اول اینکه در مدت چهارده سال کوچک ترین کاری اساسی و زیر بنایی برای ما انجام نداد اردو ما را به صفت یک دوست دلسوز مجهز به قوای هوایی و دافع هوایی نیرومند نساخت سلاح درست بدرد خور و مدرن با وجود تقاضای های مکرر رهیس جمهوری نداد بزرک ترین خیانت امریکا چهار بال طیاره کهنه فرسوده سینه بغل جنک دوم جهانی ساخت ایتالیا را به افغانستان خرید که از خط پرواز کشیده شده بود به بسیار مشکل این طیاره لاشه خود را تا کابل رساند کرزی گفت بمبیرک را کار نداریم پس ببرید این طیاره بیچاره از بسکه ناتوان و ضعیف بود توانی پس رفتن را نداشت مانند یک آهن کهنه در گوشه میدان کابل باقی مانده منتها دروغ و غلطی و دو روی و عدم صداقت امریکا در مورد افغانستان است.

    مهمتر از همه در کنفرانس صلح همرایی طالبان چندی قبل در اسلام آباد صورت گرفت پاکستان منافق پلید از طرف شخص مرده کور که دوسال پیش توسط خودپنجابی مردار شده بود نماینده از طرف شخص متوفی به خاطر مذاکره یک طالب را تعین و معرفی میکند ها کذا نماینده رسمی دولت امریکا هم در مجلس حضور دارداگر امریکا از مرک ملای کور خبر دارد بما نمی گوید دلیل بغیراز منافقت و همدستی با پاکستان چیزی دیگر نیمتواند باشد. دوم در صورتیکه امریکا بااین طول عرض و تکنالوجی مدرن و قوای نظامی خود در منطقه است و از مرگ ملا عمر خبر ندارد هم مسولیت سنگین دارد و هم شرم آور و جای بس خجالت برای امریکای سوپر قدرت است در هردو حالت امریکا با افغانستان صادق نیست همدست پاکستان است.

    باز امریکا کوشش میدارد دولت افغانستان مذاکره بهیوده را بادشمن تاریخی پلید رزیل دروغ گو پاکستان انجام دهند درین مورد سفیر افغانستان جانان موسی زی اجینت پنجابی بدون استیذان مرکز خلاف نظر رهیس جمهور و پالیسی دولت افغانستان در مصاحبه خود ابراز نظر میکند مردم گیچ است موسی زی راکی این صلاحیت را داده سر بخود همرایی مقامات پاکستانی ملاقات میکند خلاف سخنان اشرف غنی نظر منیدهد. قسمیکه از نظریات موسی زی برداشت میشود موسی زی مانند یک اجینت پنجابی به نفع پاکستان فعالیت میکنداز مرکز هدایت نمیگیرد جناب وزیر خارجه ما هم در خواب خر گوش است توانایی کار را ندارد موسی زی خاین باید از پست سفارت عاجل بر طرف گردد. بهترین کار به نفع افغانستان اینست قطع رابطه با پنجابی ها است قطعا پاکستان هرگز دوست افغانستان نمی شود پاکستان افغانستان آباد خود مختار توانمند را نمی خواهد یک افغانستان غلام و مزدر میخواهد. این غلامی در خون افغان اصیل نیست به هیچ وجه تن به غلامی پستی وطن فروشی نیمدهند چند طالب کثیف بی هویت دون صفت نمایندگی از مردم افغانستان نمیکند.

    درین مدت چهارده سال بارهاکرزی به پاکستان سفر کرد از پاکستان خواهش کرد مانند برادر و همسایه نیک رابط داشته باشیم غنی هم چنان تقاضا کردحتی خورد ضابطان پنجابی زیاد بکابل آمدن غنی خوب پذیراهی شان کرد و همچنان به اساس تقاضای رهیس جمهور و جنرالهای پنجابی رابطه خود را با هند سرد ساخت نتیجه مثبت نداد هر آنچه پاکستان توانی داشت در تخریب افغانستان صرفه نکرده شروع تخریب مجسمه تاریخی بامیان تخریب شهر کابل توسط اجینت های مزدور خود باید از کردار و رویه خصمانه و کینه جویانه پاکستان آموخت باید مانند دشمن باپاکستان نگاه و معامله کردقطع رابط سیاسی به نفع افغانستان است . حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *