ربانی: کنفرانس‌های وارسا و بروکسیل پیام تغییر را برای مردم افغانستان در بر خواهد داشت

اطلاعات روز: صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه می‌گوید، در حاشیه نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسیل با خانم فدریکا موگرینی، معاون اتحادیه اروپا روی کنفرانس‌های بروکسیل و وارسا که در سال 2016 برگزار می‌شوند، صحت کرده است.
آقای ربانی که از کنفرانس وزیران خارجه ناتو برگشته است، روز یک‌شنبه در کابل با خبرنگاران گفت، کنفرانس‌های وارسا و بروکسیل «پیام قوی امید، اعتماد و تغییر را برای مردم افغانستان در بر خواهد داشت.»
ربانی افزود که با خانم موگرینی بر سر جزئیات «کنفرانس سال آینده بروکسل» توافق صورت گرفت. «با خانم موگرینی تاریخ ۴ و ۵ ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ را زمان برگزاری کنفرانس سال آینده بروکسل تعیین کردیم. هدف این کنفرانس، حمایت و مشارکت بین‌المللی با افغانستان تا سال ۲۰۲۰، در کنار همکاری‌های امنیتی ناتو، خواهد بود.»
به گفته‌ی او، توافق شد که کنفرانس سال آینده بروکسل، محرک بسیج حمایت‌های بیشتر سیاسی و مالی مورد نیاز برای آینده افغانستان باشد.
وی افزود که فیصله کردیم که از همین اکنون، کار متمرکز با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگر شرکای بین‌المللی افغانستان روی آمادگی‌های این کنفرانس را آغاز کنیم.
ربانی افزود که در کنفرانس بروکسل سال 2016 دوستان بین‌المللی‌افغانستان، تعهدات تازه شان برای حمایت از افغانستان در بخش‌های مختلف را اعلام می‌کنند.
وزیر خارجه در مورد کنفرانس سران ناتو سال 21016 در وارسا گفت که در این کنفرانس تعهدات همکاران بین‌المللی افغانستان برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تا سال 2020 اعلام می‌شود.
ربانی گفت: «هر دو کنفرانس، پیام قوی امید، اعتماد و تغییر را برای مردم افغانستان در بر خواهد داشت. این تعهدات واضح می‌سازد که دولت افغانستان بعد از خروج نیروهای نظامی ناتو نیز یک متحد مورد حمایت جامعه جهانی است و با همه قوت، در جهت خودکفایی افغانستان همکاری صورت می‌گیرد.»

آقای ربانی در مورد کنفرانس بروکسل که هفته‌ی گذشته بر گزار شد، گفت: «توافق صورت گرفت که مأموریت حمایت قاطع ناتو، تا یک سال دیگر تمدید یافته و حدود دوازده هزار نیروی ناتو تا پایان سال 2016 در افغانستان باقی بمانند.»
به گفته‌ی او، توافق صورت گرفت که برای ادامه حمایت مالی از نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان تا سال 2020 میلادی، با جامعه جهانی کار صورت گیرد.
ربانی اشاره کرد که در سال 2012 در کنفرانس شیکاگو فیصله شده بود که تا پایان سال 2017 میلادی، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت مالی شوند، اما در این نشست براساس درخواست‌های افغانستان، فیصله شد که برای ادامه حمایت مالی از این نیروها تا پایان سال ۲۰۲۰، از همین حالا کار آغاز شود تا در نشست آینده سران ناتو که در ماه جولای سال ۲۰۱۶ در وارسا برگزار می‌شود، این کمک‌ها رسماً اعلان شوند و هر کشور تعهداتش را در آن کنفرانس اعلام خواهد کرد.
هم‌چنان وزیر خارجه گفت، توافق صورت گرفته که در توسعه حضور غیرنظامی ناتو پس از سال 2016 میلادی در افغانستان تحت عنوان «مشارکت پایدار ارتقا یافته» همگی کشورهای عضو ناتو و متحدانش سهم فعال بگیرند.
آقای ربانی هر سه تعهد جدید ناتو را یک دست‌آورد کلان برای حکومت وحدت ملی خواند.