اطلاعات روز

غنی در کنفرانس مونیخ: جهان هشدار ما را در مورد داعش جدی نگرفت

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی که در پنجاه و دومین نشست امنیتی مونیخ در آلمان شرکت کرده، می‌گوید که در نشست سال گذشته زمانی‌که از حضور داعش در افغانستان هشدار داد، ذهنیتی به‌وجود آمد که گویا رییس جمهور افغانستان می‌خواهد توجه جهانی را به کشورش جلب کند.
آقای غنی تاکید کرده «امیدوارم که امروز کسی این موضوع را رد نکند.»
غنی هم‌چنان گفته است که برای مبارزه با خطر تروریسم، نمی‌توان تنها بر مشکلات تمرکز کرد و عوامل تروریسم را نادیده گرفت. به گفته‌ی او، اقتصاد مجرمانه، قاچاق انسان و تجارت مواد مخدر به‌عنوان بخشی از این عوامل است.
رییس جمهور غنی در جمع اشتراک کنندگان این نشست از تهدید کنونی گروه‌های تروریستی به‌عنوان «موج پنجم خشونت سیاسی» نام برده که جهان پس از حملات یازده سپتامبر با آن مواجه شده است. به گفته‌ی او، برای مقابله با این موج باید در استفاده از تجربه‌های گذشته سرعت عمل داشته باشیم.
آقای غنی در بخشی از سخنانش گفت که کار القاعده تمام نشده و تمرکز بر داعش به القاعده فرصت انسجام دوباره داده و جهان امروز با تهدیدهای تازه این گروه روبه‌رو است.
غنی هم‌چنان گفته که جنگ در افغانستان داخلی نیست و عوامل منطقوی و بین‌المللی دارد. به گفته‌ی او، مناقشات و تنش‌های جهانی و منطقوی مستقیماً بالای امنیت افغانستان تأثیر گذاشته است. او افزوده که در اکثر موارد جنگ در افغانستان داخلی قلمداد شده، اما در واقع این طور نیست.
آقای غنی در ختم سخنانش از کشور‌ها، نهاد‌ها و جوامع مدنی خواست تا برای حمایت از افغانستان در راستای مبارزه با موجی از خشونت‌ها، با استفاده از هر نوع ابزار، کمک کنند.
بحث اصلی پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ که از ١٢ تا ١٤ فبروری ادامه دارد، بر محور بحران‌های موجود و چالش‌‌هایی که امنیت جهانی را تهدید می‌کنند، متمرکز است. در کنفرانس امسال نزدیک به ٦٠٠ نفر از رهبران جهان شرکت کرده‌اند.
قرار است رییس جمهور غنی در حاشیه این کنفرانس با رهبران و مقامات بلند رتبه کشور‌های اشتراک کننده در کنفرانس مونیخ، دیدار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *