قرارداد دیزاین تفصیلی بند بخش‌آباد ولایت فراه فردا امضا می‌شود

اطلاعات روز: وزارت انرژی و آب خبر داده است که قرارداد دیزاین تفصیلی بند آبی بخش‌آباد ولایت فراه روز چهارشنبه به ارزش4,483 میلیون دالر با شرکت «هایدرو ارک» ایتالیایی امضا می‌شود.
این بند روی دریای فراه‌رود در قسمت شمال‌شرق ولایت فراه موقعیت دارد. هزینه‌ی دیزاین تفصیلی این بند از بودجه دولت پرداخت می‌شود.
در خبرنامه‌ی وزارت انرژی و آب آمده است که کار دیزاین تفصیلی این پروژه مدت 18 ماه را دربر می‌گیرد.
وزارت انرژی و آب می‌گوید که بلندی این بند 81 متر است و پس از تکمیل ساختمان آن، 27 میگاوات برق تولید خواهد کرد و همچنان ظرفیت ذخیره‌ی 1360 میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد. با ساخت این بند 104 هزار هکتار زمین نیز زیر آبیاری قرار خواهد گرفت.
در خبرنامه آمده که پیش از این مطالعات اقتصادی این بند در سال 1355 توسط کمپنی فرانسوی «سورق» آغاز شده بود و بار دوم مطالعات امکان‌سنجی تخنیکی در سال 2008 به همکاری کمپنی «سی‌ای‌اس» هندی انجام شد.
در سال 2012 قرارداد دیزاین تفصیلی این بند با کمپنی «نسپاک» پاکستانی از طریق وزارت انرژی و آب امضا شده بود، اما به‌خاطرعدم توانایی کمپنی «نسپاک» پروژه تکمیل نشد.
خبرنامه افزوده که در حکومت وحدت ملی، قرارداد با شرکت پاکستانی فسخ شد و بعد از طی مراحل پروسه‌های تدارکاتی دیزاین تفصیلی این بند اکنون با شرکت ایتالیایی و دستگاه ساختمانی هلمند که یک شرکت دولتی است به‌طور مشترک امضا می‌شود.