????????????????????????????????????

وزارت زراعت قرارداد هموارکاری 60 هزار هکتار زمین و اعمار 5 شبکه آبیاری را با سکتور خصوصی امضا کرد

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری قرارداد هموار کاری 60 هزار هکتار زمین و اعمار 5 شبکه‌ی آبیاری به ارزش 160 میلیون افغانی را با سکتور خصوصی امضا کرد.
این وزارت با نشر خبرنامه‌یی گفته است تطبیق پروژه بزرگ هموار کاری زمین (لایزرلیولنگ) بیش از 100 میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخت شده و در جریان امسال تطبیق می‌شود.
در خبرنامه‌ی وزارت زراعت آمده است کار هموار کاری 60 هزار هکتار زمین زراعتی در 30 ولایت کشور امسال عملاً آغاز می‌شود و در آغاز کار عملی این پروژه، 60 عراده تراکتور و 95 دستگاه هموارکاری فعالیت خواهند کرد.
وزارت زراعت گفته است که با تطبیق این پروژه در کنار این‌که از ضایعات آب جلوگیری می‌شود، از فرسایش خاک و ضایع شدن کودکیمیاوی در مزارع نیز جلوگیری می‌شود.
به گفته‌ی وزارت زراعت درحال حاضر بیش از 50 درصد آبی که در مزارع استفاده می‌گردد به‌دلیل هموار نبودن زمین ضایع می‌شود. علاوه بر این، سرازیر شدن آب در میلان‌های مزارع سبب می‌شود که کودکیمیاوی و مواد مفید زمین را نیز با خود انتقال دهد و به ساحات مختلف کشتزارها آسیب برساند. درصورت عملی شدن پروژه یاد شده، این مشکل بزرگ حل خواهد شد.
وزارت زراعت گفته است علاوه بر مزایای یاد شده، نخستین گامی در این پروژه برداشته می‌شود آگاهی‌دهی به دهاقین در مورد مزایای هموارکاری زمین و زراعت در مزارع هم سطح است.
قرار است 3000 دهقان در این مرحله آموزش ببینند و براساس پلان ترتیب شده، در این پروژه برای حدود 250 نفر در بخش‌های تخنیکی و آموزشی زمینه کار نیز فراهم می‌گردد.
همچنان وزارت زراعت می‌گوید قرارداد اعمار 5 شبکه آبیاری در ولایت‌های پروان و کابل را نیز روز سه‌شنبه عقد کرده است. دو شبکه آبیاری در ولسوالی ده سبز، یک شبکه آبیاری در ولسوالی جبل‌السراج و دو شبکه آبیاری در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان، احداث می‌شود.
ارزش مجموعی این 5 پروژه، 60.3 میلیون افغانی است که از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخت می‌شود. با تکمیل کار این شبکه‌ها، 1500 هکتار زمین زراعتی آبیاری خواهد شد. 7200 خانواده در کابل و پروان از مزایای این شبکه‌ها مستفید خواهند شد و برای بیش از 24000 نفر فرصت کاری مساعد می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *