وزارت معارف: بیش از 10 میلیون نفر در افغانستان بی‌سواد اند

اطلاعات روز: اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف که در محفلی به مناسبت بزرگداشت از هفته‌ی سوادآموزی صحبت می‌کرد، گفت هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر که حدود ۶۰ تا ۶۱ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بی‌سواد اند.
آقای بلخی به روز شنبه گفت محو این پدیده مسئولیت‌پذیری همه‌ی شهروندان به‌ویژه دولت را می‌خواهد.
آقای بلخی تأکید کرد که فقر، بدبختی و جنگ از جمله عوامل بی‌سوادی است و برای ریشه کن ساختن این پدیده افغانستان نیاز به اجماع ملی دارد.
آقای بلخی گفت: «هموطنان ما نسبت به هر زمانی دیگر به اهمیت سواد پی برده و آن را یگانه راه پیشرفت و ترقی افغانستان می‌دانند؛ پس محو بی‌سوادی، مبارزه همه افراد جامعه را می‌طلبد.»
هفده‌ام سنبله روز جهانی سواد است و در افغانستان از ۱۰ تا ۱۷ این ماه به نام هفته مبارزه با بی‌سوادی نام گذاشته شده است.
در همین حال آقای بلخی گفت برنامه‌ی سوادآموزی وزارت معارف تا هنوز ۶.۵ میلیون نفر را تحت پوشش قرارداده و هم‌اکنون نیز حدود ۱.۱ میلیون نفر دیگر در کورس‌های سواد‌آموزی این وزارت درس می‌خوانند.
مقام‌ها در وزارت معارف می‌گویند بی‌سوادی یکی از چالش‌‎های بزرگ است و در حال حاضر 10 میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند. هرچند در سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای محو بی‌سوادی به راه انداخته شده، ولی با گسترش ناامنی، تطبیق این برنامه‌ها محدودتر شده است.
سردار محمد رحیمی، معین سوادآموزی این وزارت گفت تا زمانی که مبارزه با بی‌سوادی به یک مسئولیت دینی و ملی تبدیل نشود، محو آن امکان پذیر نیست .
آقای رحیمی افزود بی‌سوادی در کشور یک چالش بزرگ است ولی بودجه‌ی که دولت برای مبارزه با آن اختصاص داده، یک درصد کل بودجه معارف را تشکیل می‌دهد که با توجه به وضعیت کنونی کشور بسیار ناچیز است.
معاون سواد آموزی گفت، اگر برنامه‌های سوادآموزی مطابق به شرایط کنونی کشور به پیش برده شود، تا سال ۲۰۲۰ سطح بی‌سوادی تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و بیشتر از آن ممکن نخواهد بود.
رحیمی گفت: «ما چگونه می‌توانیم بر چالش ده میلیون بی‌سواد فایق آییم. چرا که رابطه مستقیم بین بی‌سوادی و ثبات وجود دارد. بی‌سوادی ریشه مستقیم ناامنی و بی‌ثباتی در کشور است».
آقای رحیمی خاطر نشان کرد که با وجود تلاش‌هایی که وزارت معارف انجام می‌دهد، همچنان سالانه نزدیک به دو میلیون کودک از تعلیم باز می‌مانند و به جمع بی‌سوادان می‌پیوندند. او گفت این امر نیز کاهش سقف بی‌سوادی را برای معینیت سواد‌آموزی دشوار می‌کند.
وزارت معارف از رسانه‌های دولتی و خصوصی کشور می‌خواهد که در مبارزه با بی‌سوادی این وزارت را کمک کنند.
با این حال، صدیق الله توحیدی، رییس دفتر نی یا حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان نیز بی‌سوادی را عامل اصلی فقر، ناامنی، خشونت و تقویه تفکر افراط‌گرایی در کشور خواند و از عدم توجه دولت انتقاد کرد.
آقای توحیدی گفت در افغانستان متأسفانه دولت و زمامداران امور به محو بی‌سوادی که مسأله اساسی در کشور است، «بها نمی‌دهند» و به همین خاطر نرخ بی‌سوادی در ۱۵ سال گذشته در کشور کاهش قابل توجهی نیافته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *