عطا محمد نور: از مقامم کنار نمی‌روم

اطلاعات روز: عطا محمد نور اعلام کرد که از مقام‌اش کنار نمی‌رود و استعفایش را هم نمی‌پذیرد.

او پس از موضع تند حزب جمعیت اسلامی در پیوند به تایید استعفایش از سوی ارگ، گفته که از قدرت کنار نمی‌رود.

والی برکنار شده‌ی بلخ، در ویدیویی که ظاهرا در تلویزیون ملی در بلخ پخش شده، افزوده که استعفانامه‌اش را سه ماه پیش امضا کرده بود و حالا مورد تاییدش نیست.

آقای نور افزود که در برابر تصمیم ارگ، در چهارچوب قانون “مبارزه مدنی” خواهد کرد و در صورتی که دولت به موضع “ظلمانه”اش ادامه دهد، آن‌ها از هر گزینه‌ی ممکن دیگر استفاده خواهند کرد.

او در واکنش به پذیرفته شدن استعفایش از سوی رییس جمهوری گفت که این مساله در نزد او، توجیه قانونی و حقوقی ندارد و او از آدرس حزبش با آقای غنی مذاکره کرده نه مقام دولتی‌اش.

عطا محمد نور تاکید کرد که او استعفایش را در مقابل شروط ومسوولیت‌های دوجانبه امضا کرده اما ارگ از اجرای جز چند مورد محدود آن، سرباز زده  بنا براین تایید استعفایش منتفی است.

هم‌چنان او در بخشی از سخنانش از جامعه‌ی جهانی خواست که دست از مداخله در مسایل داخلی افغانستان بردارند.

او با انتقاد از رویکرد دوگانه‌ی دولت در برخورد با حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و حزب جمعیت نیز انتقاد کرد.

به گفته‌او دولت از حکمتیار که رفتار تفرقه‌گرایانه و قوم‌ستیزانه دارد، حمایت می‌کند و با آن‌ها که در مقابل تروریسم مبارزه می‌کنند، مخالفت می‌ورزد.

صبح روز گذشته، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که رییس جمهور غنی، استعفانامه‌ی عطا محمد نور والی بلخ را امضا کرده است.

رییس‌جمهور غنی استعفای عطا محمد نور را تایید کرد

هم‌زمان با این، اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی با نشر خبرنامه‌ی گفت که انجینر محمد داوود به عوض عطا محمد نور، به سمت والی بلخ گماشته شده است.

از سویی هم حزب جمعیت اسلامی افغانستان روز گذشته  در واکنش به تایید استعفای والی بلخ از سوی رییس جمهوری، موضع‌اش مشخص کرد و آن را یک اقدام «عجولانه، غیرمسئولانه و خلاف اصول موافقت‌نامه سیاسی و امنیت افغانستان» خواند.

واکنش حزب جمعیت به استعفای نور: ریاست‌جمهوری عجولانه و غیرمسئولانه اقدام کرده است


سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کرده که پس از بازگشت رییس حزب جمعیت از سفر رسمی و حضور برخی از اعضای شورای رهبری این حزب در کابل، به زودی موضع‌اش را به صورت مشخص در این مورد اعلام می‌کنند.

در این مورد بیشتر بخوانید:

استعفانامه‌ی بدون تاریخ؛ دست باز غنی برای برکناری عطامحمد نور