شورای ائتلاف برای نجات افغانستان از حکومت خواست که بر پروسه ناامن سازی شمال نقطه پایان بگذارد

اطلاعات روز: شورای ائتلاف برای نجات افغانستان اتهام اخیر از سوی یک عضو شورالی ولایتی بلخ بر عطامحمد نور را دسیسه‌ خواند و از والی بلخ حمایت کرد. این ائتلاف از حکومت وحدت ملی خواسته که به چنین دسیسه‌های نقطه‌ی پیان بگذارد.
ائتلاف تغییر برای نجات امروز (پنج‌شنبه 26اسد) با نشر بیانیه‌‌ای صریح گفته که حکومت وحدت ملی با «دسیسه‌سازی» به منافع ملی آسیب می‌رساند و نظم سیاسی را تضعیف می‌کند.
در این اعلامیه آمده است: «توطیه و دسیسه‌ی که در میدان هوایی مولانا جلالدین اتفاق افتاد کار کسی است که تحت جلب سارنوالی و محکمه ميباشد. این شخص از طرف افراد مسلح غیرمسوول وابسته به برخى مقامات عالي رتبه دولتى حمايت شده باعث تشنج و تشویش اذهان عمومی گرديده است.»
این گروه با اشاره به «قتل عام و نسل کشی سیستماتیک» در روستای میرزا اولنگ و ناامن شدن شمال از حکومت وحدت ملی خواسته است که به پروسه‌ی ناامن‌سازی شمال نقطه‌ی پایان بگذارد: «از مقامات ذيصلاح مربوطه در حکومت می خواهیم که به پروسه ناامن سازى شمال خصوصاً ولايت بلخ نقطه پایان بگذارند و بیشتر از این ثبات و امنيت را در اين بخش‌های از كشور مختل نسازند»
در حالی که نظامیان هنوز روستای میرزا اولنگ را بازپس نگرفته بود، ماجرای تازه‌یی از بلخ (مرکز شمال) سر براورد. درگیری میان افراد وابسته به عطامحمد نور و محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ. در این درگیری 2 تن از محافظان آصف مهمند کشته و 16 تن از طرفین زخمی شدند.
آصف مهمند ادعا کرده که افراد مسلح وابسته به عطامحمد نور حین سفر او بسوی کابل، قصد داشته او را بازداشت کند و بر وی و افرادش شلیک کرده است. سخنگوی والی بلخ اما گفته که آصف مهمند بر اساس جلب سارنوالی امنیت ملی و اداره عالی مبارزه با فساد، به اتهام فساد در برخی از قراردادها در مرکز بازداشت شد.
عطا محمد نور با نشر عکس‌های از جریان بازداشت محمد آصف مهمند در صفحه‌ی فسبوکش نوشته است: «مشاور محترم شورای امنیت ملی (آقای حنیف اتمر) و رییس محترم عمومی امنیت ملی (آقای معصوم ستانکزی)! با طرح پروژه‌های توطیه‌آمیز، بلخ را که از امنیت و آرامش نسبی برخوردار است، ناآرام نسازید.»