سازمان داکتران بدون مرز خواهان پیگیری حمله بر «شفاخانه‌ی صد بستر دشت برچی» شد

اطلاعات روز: پس از گذشت سه هفته از حمله‌ی خونین بر شفاخانه‌ی «ملی صدبستر دشت برچی»، سازمان داکتران بدون مرز (MSF)می‌گوید که هنوز چگونگی انجام آن مشخص نشده و باید دولت افغانستان به‌گونه‌ی شفاف این حمله را پیگیری کند.

در گزارش سازمان داکتران بدون مرز که امروز (چهارشنبه، 14 جوزا) به نشر رسیده، آمده است که هنوز مشخص نشده که این حمله توسط چه گروهی و با چه انگیزه‌ای انجام شده است.

این سازمان تأکید کرده که انگیزه و چگونگی این حمله برای آغاز فعالیت مجدد طبی داکتران بدون مرز مهم است. در گزارش تأکید شده است: «ما باید انگیزه و چگونگی حمله را بدانیم و بفهمیم که عاملان آن کی‌ها اند. ما باید بفهمیم که آیاد داکتران بدون مرز، بیماران، کارکنان و امکانات ما هدف بوده یا خیر.»

داکتران بدون مرز گفته‌اند که نیافتن پاسخ مشخص برای هرکدام این پرسش‌ها، تصمیم این سازمان در مورد آغاز فعالیت مجدد بخش طبی آن را با دشواری مواجه کرده است.

با این حال، این سازمان تأکید کرده است که براساس شواهد حمله‌کنندگان در شفاخانه‌ی ملی صدبستر دشت برچی، بخش نسائی ولادی و به‌خصوص مادران را هدف قرار داده‌اند.

مطابق یافته‌های این گزارش، حین حمله بر این شفاخانه، 28 مادر در بخش زایمان بوده‌اند که از این میان 15 نفر آنان کشته‌شده‌اند. در گزارش گفته شده است که مهاجمان به‌گونه‌ی سیستماتیک از یک اتاق به اتاق دیگر رفته و مادران را در بستر هدف گرفته‌اند.

داکتران بدون مرز به‌نقل از آمار دولت افغانستان گفته است که پنچ نوزاد و دو کودک زیر سن ده سال نیز شامل کشته‌شدگان این حمله اند.

سه هفته‌ی پیش (سه‌شنبه، 23 ثور) سه مهاجم مسلح بر شفاخانه‌ی ملی صدبستر دشت برچی حمله کردند. این حمله پس از حدود چهارونیم ساعت با ازپادرآمدن مهاجمان پایان یافت.

وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که در این حمله 24 نفر کشته و 16 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولیت این رویداد را هیچ گروهی به عهده نگرفت. اما گروه طالبان در اعلامیه‌ای دست‌داشتن جنگ‌جویانش در این حمله را رد کرد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری اما یک روز پس از این حمله گفت که گروه طالبان با انکار از دست‌داشتن در این حمله نمی‌تواند خود را برائت دهند.

از سویی هم، دو روز بعد از این حمله داکتران بدون مرز اعلام کردند که فعالیت طبی خود را در این شفاخانه به حالت تعلیق در آورده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *