زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: جلو تضعیف روند صلح گرفته شود

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بیش از هر زمان دیگر، نزدیک‌تر شده و تمام طرف‌ها باید برای آغاز هرچه زودتر این روند تلاش کنند.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (پنج‌شنبه، 22 جوزا) در رشته‌تویتی همچنان نوشته است که طرف‌های دخیل باید «جلو خراب‌کاران در تضعیف پروسه و اغوای امیدها و آرمان‌های مردم افغان برای صلح، را بگیرند».

خلیل‌زاد افزوده است که رهایی زندانیان به مرحله‌ی «جدید و مهم» رسیده و امریکا از آن استقبال می‌کند. به گفته‌ی او، تا کنون سه‌هزار زندانی و بیش از 500 زندانی دولت افغانستان از سوی دو طرف رها شده‌اند. خلیل‌زاد تأکید کرده است: «مهم است تا این روند ادامه یابد و مانع سر راه رهایی زندانیان برطرف گردد.»

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در ادامه نوشته است که پس از رهایی زندانیان، مذاکرات به مالکیت و رهبری افغان‌ها، میان تیم «فراگیر» جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده‌ی طالبان باید «فورا» آغاز شود. به گفته‌ی او، رسیدن به مذاکرات بین‌الافغانی از ابتدا هدف کلیدی دیپلماسی امریکا بوده است.

در همین حال، خلیل‌زاد از اعلامیه‌ی اخیر طالبان مبنی بر آمادگی و تعهد این گروه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی یک هفته پس از تکمیل رهایی زندانیان، استقبال کرده است. آقای خلیل‌زاد افزوده است: «اگرچه نیاز است تا به بسیاری از جزئیات عملی پرداخته شود، تمام این انکشافات بسیار مثبت‌اند.»

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته در رشته‌تویتی اعلام کرد که آنان پس از آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه توسط دولت افغانستان، برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده می‌شود. او تأکید کرده بود که طالبان نیز به روند رهایی زندانیان نیروهای دولتی متعهد اند.

طالبان تاکنون 527 زندانی نیروهای دولتی را آزاد کرده‌اند. در آخرین مورد، روز گذشته 46 تن از نیروهای دولتی از سوی طالبان در ولایت‌های غزنی و میدان‌وردک رها شدند.

از سوی هم، رییس‌جمهور اشرف غنی شام روز گذشته در یک ویدیوکنفرانس با شورای اتلانتیک امریکا گفته است که حکومت افغانستان به صلح متعهد است و به‌زودی متباقی دوهزار زندانی دیگر طالبان از مجموع پنج‌هزار زندانی این گروه را نیز آزاد می‌کند.

آقای غنی همچنان گفته است که طالبان نیروهای دولتی را به‌گونه‌ی کامل آزاد نکرده‌اند. او از این گروه خواست که سرنوشت نیروهای دولتی در بند جنگ‌جویانش را مشخص کند. او همچنان افزوده است که در جریان هفته‌ی آینده مکان و زمان مذاکرات بین‌الافغانی مشخص خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *