امریکا تعداد نیروهایش را در افغانستان به هشت‌هزار و 600 نفر کاهش داده است

اطلاعات روز: کنت مک‌کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) گفته است که این کشور تعداد نیروهایش را در افغانستان به هشت‌هزار و 600 نفر کاهش داده است.

رییس سنتکام که دیروز (پنج‌شنبه، 29 جوزا) در نشست «گروه استراتیژی اسپن» از طریق تماس ویدیویی صحبت می‌کرد، گفته است که کاهش سربازان امریکایی به این تعداد، براساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان صورت گرفته است.

او همچنان افزوده است که براساس این توافق‌نامه، امریکا متعهد است تا تمامی نیروهای خود از افغانستان تا ماه می سال آینده، خارج کنند.

این فرمانده ارتش امریکا اما تأکید کرده است که اجرای این تعهد به اقدامات خاص گروه طالبان بستگی دارد. او تأکید کرده است که در صورت فراهم‌بودن شرایط، امریکا تا زمان تعیین شده تمامی سربازان خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

پیشتر نیز این فرمانده ارتش امریکا اما گفته بود که طالبان شرایط خروج نیروهای امریکایی را تا ماه گذشته‌ی میلادی (می) برآورده نکرده‌اند. او از جمله‌ی این شرایط را حمله و تهدید علیه امریکا یاد کرده بود.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از موارد اساسی توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان است که در تاریخ 10 حوت سال گذشته به امضا رسید.

بربنیاد این توافق‌نامه،امریکا در ۱۳۵ روز پس از امضای آن، شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ی نیروهای امریکایی و ائتلاف نیز در جریان ۹.۵ ماه پس از آن پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *