صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری

صدیقی: افزایش خشونت طالبان به روند صلح آسیب می‌رساند

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که افزایش خشونت از سوی طالبان به تلاش‌های صلح آسیب می‌زند. به گفته‌ی او، به هر اندازه که خشونت طالبان افزایش یابد، باورمندی مردم به تعهد این گروه به روند صلح نیز تضعیف می‌شود.

آقای صدیقی که امروز (سه‌شنبه، ۳ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که طالبان باید در پیوند به خشونت‌های اخیر در کشور موقف‌شان را برای مردم واضح کنند.

او تأکید کرد که انکار طالبان از یک یا دو حمله به معنای تبرئه‌ی این گروه از تمامی حملات نیست، زیرا به گفته‌ی او، ده‌ها و صدها حمله‌ در هفته‌های اخیر توسط طالبان انجام شده و از مردم قربانی گرفته است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که طالبان با افزایش حملات‌شان هنوز هم به خواست مردم که برقراری صلح پایدار و ختم خشونت در افغانستان است، یک «تعهد ضعیف» دارند.

صدیقی گفت که گزارش‌های پی‌هم نهادهای معتبر بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد از همکاری دوجانبه و چندجانبه‌ی طالبان با دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده حکایت دارد و ادامه‌ی چنین همکاری برای جهانیان و مردم افغانستان قابل قبول نیست.

در همین حال، صدیقی گفت که دولت افغانستان گام‌های مهم، بزرگ و اساسی را در راستای صلح برداشته و هر آنچه را که نیاز بود در قسمت صلح اقدام شود، عملی کرده است. به گفته‌ی او، حکومت تعهد دارد که جنگ به‌گونه‌ی دایمی خاتمه یافته و «خشونت طبق توقع مردم کاهش یابد تا وارد مذاکرات با طالبان شویم».

او تأکید کرد که حکومت افغانستان به‌خاطر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تا کنون سه‌هزار و ۶۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده و نیاز است که طالبان نیز زندانیان دولت را آزاد و مذاکرات را آغاز کنند.

طالبان نیز تا کنون ۶۰۰ زندانی دولت افغانستان را رها کرده‌اند.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در حالی از افزایش خشونت طالبان در هفته‌های اخیر سخن می‌گوید که روز گذشته دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرد که هفته‌ی گذشته، خونین‌ترین هفته‌ی ۱۹ سال پسین بوده است.

براساس معلومات دفتر شورای امنیت ملی، در یک هفته‌ی گذشته ۲۹۱ نیروی امنیتی و دفاعی در نتیجه‌ی ۴۲۲ مورد فعالیت تروریستی طالبان کشته و ۵۵۰ نیروی امنیتی دیگر زخمی شده‌اند. همچنان در این هفته ۴۲ غیرنظامی در حملات طالبان کشته و ۱۰۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

حملات طالبان در هفته‌های اخیر در حالی افزایش یافته است که براساس برخی گزارش‌ها، قرار است در آینده‌ی نزدیک نشست مقدماتی مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *