اتحادیه اروپا

اتحادیه‌ی اروپا خواهان برقراری آتش‌بس در افغانستان شد

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی اروپا از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده، می‌گوید که باید خشونت‌ها کاهش یابد و آتش‌بس تمام‌عیار در افغانستان برقرار شود.

در اعلامیه‌ای که امروز (سه‌شنبه، 10 سرطان) از سوی نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان به نشر رسیده، میزان خشونت‌ها در افغانستان «غیرقابل قبول» و وضعیت کنونی وخیم‌تر از گذشته خوانده شده است.

در اعلامیه توضیح داده شده است که در هفته‌ی اخیر، خشوت علیه غیرنظامیان و ترورهای هدفمند افزایش نگران‌کننده یافته است.

این اتحادیه ضمن محکوم‌کردن حملات اخیر که در آن عالمان دین، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، مدافعان حقوق بشر و کارکنان صحی کشته شده‌اند، گفته است که این حملات و خشونت علیه غیرنظامیان اطمینان لازم برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را تضعیف می‌کند.

اتحادیه‌ی اروپا تأکید کرده است که این قتل‌ها به‌صورت عمدی قبل از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، برای تحریف روند صلح به راه انداخته شده است.

اتحادیه‌ی اروپا در حالی از افزایش خشونت‌ها در آستانه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ابراز نگرانی کرده است که صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور در تاریخ 7 سرطان نیز گفته بود که ادامه‌ی خشونت‌ها از سوی طالبان مردم را نگران کرده و فضای اعتماد برای آغاز گفت‌وگوهای صلح را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

با این حال او گفته بود که ممکن این مذاکرات در ماه جولای میلادی آغاز شود.

به گفته‌ی آقای صدیقی، دولت افغانستان به‌عنوان بخشی از تلاش‌های صلح، نزدیک به سه‌هزار و ۹۰۰ زندانی طالبان را از زندان‌های مختلف کشور آزاد کرده، اما طالبان به خواست مردم برای برقراری صلح «تعهد ضعیف» دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *