عکس: آرشیف

سه مورد تازه‌ی پولیو در هلمند و قندهار ثبت شد

اطلاعات روز: دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که به‌تازگی سه مورد مثبت تازه‌ی ویروس پولیو (فلج کودکان) در ولایت‌های هلمند و قندهار به ثبت رسیده است.

سید کمال‌شاه آشنا، سخن‌گوی برنامه‌ی پولیوی یونیسف امروز (سه‌شنبه، 17 سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که از مجموع این موارد مثبت پولیو، دو مورد آن در ولسوالی‌های کجکی و واشیر هلمند و یک مورد آن در ولسوالی شاه‌ولی‌کوت قندهار تشخیص شده است.

آقای آشنا افزود که متبلایان این موارد کودکان اند و برای همیشه فلج شده‌اند.

به گفته‌ی او، مناطقی که این کودکان در آن جا به‌سر می‌برند، تحت تسلط جنگ‌جویان گروه طالبان اند و از آغاز سال 2020 میلادی تاکنون هیچ برنامه‌ی تطبیق واکسین پولیو در این مناطق تطبیق نشده است.

با ثبت این موارد، رقم مجموعی موارد مثبت ویروس پولیو در جریان سال جاری میلادی، به 29 مورد می‌رسد.

از این میان، 19 مورد در حوزه‌ی جنوب (11 مورد در هلمند، پنج مورد در قندهار، یک مورد در ارزگان، یک مورد در زابل و یک مورد در نیمروز)، شش مورد در حوزه‌ی غرب (چهار مورد در فراه، یک مورد در بادغیس و یک مورد در هرات)، دو مورد در حوزه‌ی شرق (یک مورد در کنر و یک مورد در لغمان) یک مورد در ولایت بلخ و یک مورد دیگر در ولایت بدخشان به ثبت رسیده است.

سال گذشته رقم مجموعی موارد مثبت پولیو در افغانستان به ۲۹ مورد رسیده بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز، ۲۱ مورد مثبت پولیو در افغانستان به ثبت رسیده بود.

افغانستان، پاکستان و نیجریه تنها سه کشوری در جهان‌اند که تا کنون موفق به محو کامل پولیو نشده‌‎اند.

بیماری پولیو قابل تداوی نیست، اما قابل پیش‌گیری است و کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برای همیشه فلج می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *